Den bærende idé på ‘Under Himmelhavet’, har været at samle en række sange og historier, der med så forskellige udgangspunkter som eksempelvis Pakistan, Skandinavien og middelalderlige folkeviser, skulle sammenføje en fælles menneskelig arv. Om det forehavende er lykkedes for Niss Stricker, kan man høre meget mere til torsdag, d. 4. februar, hvis man mellem kl. 18-20, stiller ind på 98.9 FM / 98.8 Hybrid.
søndag den 31. januar 2010
Niss Stricker i Mod Strømmen
Den bærende idé på ‘Under Himmelhavet’, har været at samle en række sange og historier, der med så forskellige udgangspunkter som eksempelvis Pakistan, Skandinavien og middelalderlige folkeviser, skulle sammenføje en fælles menneskelig arv. Om det forehavende er lykkedes for Niss Stricker, kan man høre meget mere til torsdag, d. 4. februar, hvis man mellem kl. 18-20, stiller ind på 98.9 FM / 98.8 Hybrid.
lørdag den 30. januar 2010
Kl. 19:01
Foto: Kristian Ahrenst
fredag den 29. januar 2010
Summa summarum
”Lige inden han døde, havde vi det faktisk skidegodt sammen. Han var producer på mange af de ting, jeg lavede i starten. På et tidspunkt aftalte vi, at vi skulle prøve at lave noget sammen, ligesom når Bob Dylan sang sammen med Johnny Cash. Men så døde han. Det er ærgerligt, at det aldrig blev til noget.”
torsdag den 28. januar 2010
Strummer eller Sherfey?
Omtrent samtidig går Lukas Sherfey på scenen på Loppen. Det er første gang han optræder med den nye line-up i Danmark. Der, udover Sherfey på guitar og vokal, byder på Kristian Rinck-Henriksen og Jeppe Zacho på henholdsvis trombone og saxofon, samt Chandu Chodavarapu på bas og Stefan Andersen på trommer. Sherfey har lige lagt to nye demoer, ’Let Me Love You’ og ’If My Heart Was Turning’, ud.
onsdag den 27. januar 2010
”Na na-na-na-na na-na-na-na-na-na-na-na-na-na na-na-na-na…”
”Og tillykke med gårsdagens blogindlæg. Så vidt jeg kan se indlæg nummer et tusind siden august 2006.”
Med disse ord, som en venlig læser lagde i undertegnedes indbakke i sidste uge, og med svarskyldig forsinkelse (dette er indlæg 1009), fejrer vi det runde tal med The Gories’ garagerock-version af ’Land Of A Thousand Dances’. ”Got To Know How To Pony / Like Bony Mahonie / Mash Potato, Do The Alligator…”
tirsdag den 26. januar 2010
Helgenbiografi
"Edgar Poe var, da denne Strofe (Ravnen) brød frem af hans Hjærte, 36 Aar. Forældreløs fra den tidligste Tid havde han tumlet om for alle Tilfældets Vinde. Han havde været Student og Kadet og opgivet begge Dele. Han havde under den græske Frihedskrig søgt til Europa for at følge Lord Byrons Exempel og dø i et andet Missolinghi - men Friheden begærede ikke ham som Offer. Han havde i Nordamerikas forskellige Storstæder - i Richmond og Philadelphia, Boston og New York - med ringe Held søgt at leve af sin Pens Frembringelser og af sit sjældne Foredrags-Talent. Han havde giftet sig med en ung Kvinde, som han elskede højt, og hvis Liv var en sagte Gliden ned mod Tæringsdøden. Han sad for hendes Skyld seksten Timer i Døgnet paa Bladkontorer som simpel Journalist, og han ejede, paa sin Berømmelses Højde, ikke mer end ét Par Sko - der var højst skrøbelige - og ikke andet Tæppe at dække sin feberfrysende Hustrus Leje med end en gammel Overfrakke, som hun maatte undvære, naar han skulde ud".
søndag den 24. januar 2010
'I’m New Here'
Om fjorten dage udsender Gil Scott-Heron et nyt album, 'I’m New Here'. En titel, der ligesom indikerer, at Scott-Heron ser fremad og stadigvæk tør udfordre de givne konventioner. Førstesinglen ’Me And The Devil’ kan man høre her. Tjek også denne oplæsning af digtet, ’Where Did The Night Go’, der ligeledes er at finde på 'I’m New Here'.
lørdag den 23. januar 2010
Syreregn i Mod Strømmen
fredag den 22. januar 2010
onsdag den 20. januar 2010
Udtalelse og anbefaling
Førsteprioriteten i morgen er indiskutabel. Spørgsmålet er mere, hvordan man skal drive tiden på flugt, efter to timer i selskab med Straight From The Harp i radioprogrammet Mod Strømmen?
mandag den 18. januar 2010
”Big George”
I slutningen af 1960’erne, headhuntede den ansete Sun- og countryproducer Billy Sherrill, George Jackson til det efterhånden sagnomspundne arnested for Southern Soul, Muscle Shoals studierne i Alabama. På ansættelseskontrakten stod der sangskriver. Årene herefter hørte til George Jacksons mest produktive. Clarence Carter, Candi Staton, Wilson Pickett, Al Green, Otis Clay, Ann Peebles, The Staple Singers, James Brown, Dobie Gray, Rufus Thomas er blandt få i den paradelange række af kunstnere, der lancerede hans sange. Selv teen-idolerne The Osmonds fik et hit med George Jackson skæringen ’One Bad Apple’, som egentlig var tiltænkt The Jackson 5.
Sidstnævnte afstedkom, at George Jackson fik både mod på og lov til at indspille sange igen. Det kan derfor forekomme unfair, at det ikke blev en af hans egne kompositioner, men E. Williams’ og J. Harris’, 'Aretha, Sing One For Me', der bragte George Jackson ind på top 40 på Billboard’s R&B-liste i 1972.
”Me and my baby, we had a big fight
We ended our romance the same night
In an angry mood, she walked out the door
I said this song's going to an Aretha Franklin show
Hey, Aretha, sing one for me….”
søndag den 17. januar 2010
Byliv
”I dag gik parken og dagen og frosten i ét. Et sammenpresset intet så gråt at selv træerne og plænerne med de spredte bænke måtte lade deres identitet. Alt var gråt og frost. Intet gult lyn kom og flængede himlen for at afbryde mig. Ingen jet på himlen eller kulørte bolde på jorden. Intet kom og blev hos mig hele dagen. Om aftenen i lyset drak jeg kaffe eller gik i seng.”
Om Kalliope og Euterpe eller Erato og Polyhymnia vil.
”Hellige flamme
Styrk med din
Glans
Alle som kæmpe
For Musernes
Krans”
lørdag den 16. januar 2010
Straight From The Harp i Mod Strømmen
Lørdag d. 23. januar spiller Straight From The Harp to job. Tidligt på aftenen er de support for Nikolaj Nørlund i Store Vega. Senere foregår det under andre ydmyge forhold i Lades Kælder i Kattesundet. Tjek dem ud.
fredag den 15. januar 2010
I Got You On Tape. Ny upload
torsdag den 14. januar 2010
tirsdag den 12. januar 2010
(De nøgne) og de døde.
Rockmusikken og hvad dertil hører, har i det seneste år været hårdt ramt. Tre cd’ere af rundt regnet en times tid, har undertegnede stykket sammen med musikere vi mistede. Det er alt for meget materiale, efter som vi kun har to timer til rådighed. Da vi endvidere er tre om den endelige selektering af numre, skader det vist, hverken den tilsigtede umiddelbarhed eller overraskelsesmoment, om man vil, at afsløre indholdet på nævnte cd’ere. Lyt med på torsdag.
Døde 2009 / 1
1. Koko Taylor feat. Little Walter - Wang Dang Doodle (Koko Taylor)
2. James Luther Dickinson - John Brown
3. Mink DeVille - Spanish Stroll
4. The Seeds - Can't Seem To Make You Mine (Sky Saxon)
5. Billy Riley & His Little Green Men - Flying Saucers Rock & Roll
6. Iggy And The Stooges - Penetration (Ron Asheton)
7. The Jim Carroll Band - People Who Died
8. Paul Revere & The Raiders - Hungry (Drake Maxwell Levinshefski. Bedre kendt under scenenavnet Drake Levin)
9. Kliché - Panorama (Anders Brill)
10. Jay Bennett - Little Blue Pills
11. Jeff Hanson - Hiding Behind The Moon
12. Vern Gosdin with Emmylou Harris - Yesterday's Gone (Vern Gosdin)
13. Les Paul & Chet Atkins - Over The Rainbow (Les Paul)
14. Bread - The Guitar Man (Larry Knechtel)
15. New Riders Of The Purple Sage - Lonesome L.A. Cowboy (John Collins Dawson IV, alias ’Marmaduke’)
16. Jack Rose - Dark Was The Night, Cold Was The Ground
17. Vic Chestnutt - Flirted With You All My Life
Døde 2009 / 2
1. The Cramps - Can Your Pussy Do The Dog? (Lux Interior)
2. The Ventures - Psyched -Out (Bob Bogle)
3. The Ink Spots with Ella Fitzgerald - I'm Beginning To See The Light (Huey Long)
4. Peter & Gordon - World Without Love (Gordon Waller)
5. The Three Degrees - Collage (Fayette Pinkney)
6. The Ronettes - (The Best Part Of) Breakin' Up (Estelle Bennett, søster til Ronnie Spector)
7. The Shangri-Las - Out In The Streets (Ellie Greenwich, medforfatter)
8. The Exciters - He's Got The Power (Ellie Greenwich, medforfatter)
9. The Jackson 5 - How Funky Is Your Chicken (Michael Jackson)
10. Blue Cheer - Hello LA, Bye Bye Birmingham (Dickie Peterson)
11. Lynyrd Skynyrd - Comin' Home (Billy Powell)
12. The New Lost City Ramlers - '31 Depression Blues (Mike Seeger)
13. John & Beverley Martyn - Auntie Aviator (John Martyn)
14. Buffalo Springfield - Go And Say Goodbye (Dewey Martin)
15. Elizabeth Cotten - Freight Train
16. Rusty Wier - Cobey's Song
17. Soft Machine - Out Of Tunes (Hugh Hopper)
18. Eddie Bo - Hook And Sling
19. The Delfonics - La La Means I Love You (Rudy Cain)
Døde 2009 / 3
1. The Temptations - Cloud Nine (Uriel Jones, trommeslager i Motown backing- bandet, The Funk Brothers)
2. Snooks Eaglin - Lucille
3. Dave Dee, Dozy, Beaky, Mick & Tich - Snake In The Grass (David ’Dee’ Hardin)
4. Joe Cuba Sextet - Psychedelic Baby (You're Psychin' Up My Mind) (Joe Cuba)
5. Petula Clark - Downtown (Bobby Graham, sessionmusiker, trommeslager)
6. The Dells - Stay In My Corner (Johnny Carter)
7. Mercedes Sosa - María, María
8. Kenny Rankin - Haven't We Met?
9. Cephas & Wiggins - One Kind Flavor (John Cephas)
10. Mike Seeger & Paul Brown - Down To Tampa (Mike Seeger)
11. Duane Jarvis - Intoxicate Me
12. D.R. Hooker - The Bible
13. The Sweet Sensation - Sad Sweet Dreamer (Leroy Smith)
14. Steeleye Span - The Cutty Wren (Tim Hart)
15. The Shirelles - Soldier Boy (Luther Dixon, sangskriver)
16. Peter, Paul & Mary - Puff, The Magic Dragon (Mary Travers)
17. Jesse Fortune - Too Many Cooks
18. The Birthday Party - Junkyard (Rowland S. Howard)
mandag den 11. januar 2010
Dødssynd #1: Hovmod
“…derimod er der fra min side tale om en selvkritik, en fortrydelse over min egen generations forvaltning af den frihed, vi fik forærende af ‘68, og jeg kan blive rent ud fortvivlet, når jeg tænker på mange af de mennesker, jeg har mødt på min vej gennem folkeskolen, gymnasiet, klubværelserne, universitetet og firsernes neonblå kunstnermiljøer. Mennesker, som i de fleste tilfælde bare var almindeligt begavede, men alligevel følte sig for fine til at tage imod de muligheder, der blev givet dem, og som nu i halvtredsårsalderen må tage til takke med, hvad de kan få.”
“…bliver jeg omvendt inderligt forstemt, når jeg tænker på, hvor mange af min generation der aldrig fandt det værd at lytte til de voksne, lære noget om verden eller at dygtiggøre sig i et af de utallige uddannelsestilbud, som samfundet tryglede dem om at tage imod, men drev af sted på tidsånden og holdt sig oppe på en ideologisk smalkost af selvovervurdering og foragt for hr. Hansen inde ved siden, mens de ødslede deres bedste år bort og stivede sig af med sange som “Ballad Of A Thin Man” og “I en blågrå kupé”.
søndag den 10. januar 2010
Over 40 år i showbiz.
I går var vi her på siden kort forbi 'The Letter' med The Box Tops. Klippet med Alex Chilton Band er fra Krocket-Festivalen 2008 i Halden, syd for Oslo, Norge. Bag festivalen står Fredrikshald Krocketforæning, der har valgt det særkende, at man samtidig med at lytte til musikken, kan spille ”gentlemans-sporten Krocket”, som det hedder et sted. En smule forstemmende er det ikke desto mindre, at man kun kan tælle sytten-atten tilhørere, kroket eller ej. På den anden side, havde det været herhjemme var der nok kun mødt syv op.
Hvor mange lyttere 'The Wreckless Eric Radio Show' har, tør vi slet ikke komme ind på, endsige spå om. Siden juni 2009, har han med ujævne mellemrum lagt programmer af en halv-times varighed, ud på sin hjemmeside. Kom videre herfra, hvor der både er playlister og link til udsendelserne.
lørdag den 9. januar 2010
'Free Again'
”I guess that my life has been a series of flukes in the record business. The first thing I ever did was the biggest record that I'll ever have.”
I den eksklusive booklet, der følger med Big Star bokssættet, ’Keep An Eye On The Sky’, bliver Alex Chilton’s country-rocksang ’Free Again’, læst som et brud fra ungdoms- og læreårene i bubblegum-bandet, The Box Tops. Han var med en udtrådt vending, parat til at stå på egne ben. Ikke mere ”Stand here, sing this, smile now”.
’Free Again’ stammer fra et soloalbum, som Chilton indspillede i Ardent Studios i de første måneder af 1970. Optagelserne blev sendt til flere af de store pladeselskaber, der blev tilmed lavet en forhåndsaftale med Atlantic Records, som Chilton imidlertid ikke var tilfreds med. Derfor blev mulighederne undersøgt endnu engang og man nåede til en form for enighed med The Beach Boys’ label, Brother Records. Chilton var en god af ven af Carl Wilson, og her følte han, at der var forståelse for hans ambitioner og behov for at få udgivet eget materiale.
Mens forhandlinger var i gang, flyttede Alex Chilton til New York, hvor han boede i et års tid, før han vende hjem til Memphis og debuterede med Big Star. Sidstnævnte var årsag til, at solo-optagelserne blev lagt på hylden. I mange år cirkulerede de, som et groft mono-mix, der blev kopieret og distribueret til nærmest ukendelighed af fans. I midten af firserne dukkede ’Free Again’ op i en mere rå version på det franske plademærke New Rose, som Chilton var tilknyttet i de år. Originalen fra otte-spors mastertapet blev først udsendt på albummet ’1970’ i 1996. Udgaven her er fra tiden på New Rose.
fredag den 8. januar 2010
De nøgne og de døde i Mod Strømmen
Lyt med torsdag.
onsdag den 6. januar 2010
Aflyst pga. sygdom.
tirsdag den 5. januar 2010
'Pleased To Me Meet' / The Replacements, Ardent Studios, Memphis, Tennessee, 1987.
Paul Westerberg, der en passant fyldte 50 år, d. 31. december 2009, overrækker masterbåndet af ’Pleased To Me Meet’ til pladeselskabsdirektør for Sire Records, Seymor Stein.
Westerberg konverserer Stein og yndig ung dame.
Den fornyeligt afdøde producer, Jim Dickinson, Slim Dunlop og Tommy Stinson.
mandag den 4. januar 2010
søndag den 3. januar 2010
Asien begynder i Malmø eller Monument 7 for V. Tatlin
'SPEKTAKULÄRA TIDER'
60-talet ur Moderna Museets samling.
26.12.2009 - 27.2.2011.
Moderna Museet Malmö.
lørdag den 2. januar 2010
Liebgott og Ortved i Mod Strømmen.
Lyt med på torsdag, d. 7. januar, mellem kl. 18-20.”Ugens udsendelse i radioprogrammet Mod Strømmen (98.9 FM / 98.8 Hybrid), kunne man med lidt god vilje godt kalde Alive With Worms II. Og så ikke alligevel. Vi får besøg af guitarist Henrik Liebgott og trommeslager Tomas Ortved. For et års tid siden, var de begge forbi i forbindelse med omtalte program, og da det mestendels kom til at handle om den musik, de selv har været involveret i gennem snart mange år, aftalte vi allerede på det tidspunkt at lave en ny udsendelse, der i højere grad ville trække på inspirationskilderne”
fredag den 1. januar 2010
’High Water (for Charley Patton)’
”If I made records for my ovn pleasure. I would only record Charley Patton songs”- Bob Dylan til det hollandske tv-magasin Vara, 2001.
Radioprogrammet Mod Strømmen har på en endnu ikke bestemt dato i det nye år, planlagt at se tilbage på årtiet, der fadede ud i går. Det gør vi med de album, der for os definerede decenniet. På den ene side, er det synonym med overvejelser og refleksioner, der kan gøre én stagende træt en nytårsdag. På den anden, har vi allerede et væld af sammenlignelige lister, der kan udrette det hårde arbejde for os. Uden at fortælle for meget, kan vi røbe, at Niels Skousens ’Dobbeltsyn’ kandidere. Et andet album, der ligger i smult vand, er Dylans ’Love And Theft’ fra 2001. Hvormed vi er tilbage ved overskrift og citat. Pladen indeholder nemlig dedikationen, ’High Water (for Charley Patton)’, der siden hen nærmest blev fast inventar på Dylans Never Ending Tour, indtil han i anden halvdel af 2009, begyndte at spille de nye numre fra ’Together Through Life’.
Før vi når frem til ’Årtiets Plader’, er der dog masser at glæde sig til på radiofronten. Torsdag, d. 7. januar, kommer Henrik Liebgott og Tomas Ortved forbi (mere om dem i morgen). Og så går det ellers derudad med det årligt tilbagevendende programpunkt, ’De nøgne og de døde’, hvori redaktionen viser respekt overfor de musikere vi mistede i 2009. 21. januar får vi besøg af electrobluesduoen Straight From The Harp, der snart har debutpladen, ’Rain, Rain, Down, Down’, klar til udgivelse på Auditorium. Senere på måneden gæster rock-comboet med det fantastiske navn Syreregn studiet. Andre navne vi ser frem til at få besøg af er Niss Stricker, som i 2009 udgav den lille psychfolk perle, ’Under Himmelhavet’, og No More Heroes, der med ep’en, ’The Modest House’, ligeledes fra sidste år, gav løfter om, at vi har godt i vente.