Washington Square Park i New York City i fugleperspektiv, nytårsmorgen, 1966.Fortjener Bob Dylan en form for et monument? Læs mere. Skriv under, hvis du lyster.
Godt nytår.
Washington Square Park i New York City i fugleperspektiv, nytårsmorgen, 1966.
Dette er ikke en analyse. Dertil ved undertegnede ikke nok om emnet. Lad os kalde det et forsøg på at indkredse nogle tendenser. Ganske kort, drejer det sig om, hvordan naturromantikken måske har fået comeback i rockmusikken. Hvor mange bandbilleder har du set fra i år, hvor forladte fabriksbygninger, graffitimalede togstammer, en husmur eller en gade i et udpint kvarter, har dannet baggrund? Ikke mange, når du tænker dig om, vel?
Vi er i 1968. Der er så småt ved at komme skred i folkmusikken igen, efter den i nogle år har levet en hensygnende tilværelse. At det gamle doo-wop og teenageidol, Dion DiMucci, skulle følge den vej, kom givetvis bag på mange.
Bølgerne og humøret kan godt gå/være højt i radioprogrammet Mod Strømmen. Som regel foregår det for lukkede mikrofoner. Det hænder, at de meningsudvekslinger, som redaktionen har under musikken, dukker op i en speak.
En enkelt gang er redaktionen bag Mod Strømmen blevet interviewet. Det skete til aprilnummeret af lokalavisen Christianshavneren i 2003. Siden har der været mindre justeringer. Den opmærksomme læser vil bemærke en antydning af et juleeventyr. God fornøjelse.Hvorfor har I kaldt jer for Københavns eneste rockradio?Jakob: Det var selvfølgelig mest ment som en provokation, men noget om snakken er der. Det står jo sløjt til med formidlingen af den grænsesøgende musik. TV dækningen er decideret ikke-eksisterende, og Danmarks Radio søger at efterligne de kommercielle radiostationer med overgearede studieværter, quizzer og pop, pop, pop. Det er påfaldende, at man skal vende sig mod den gamle hitliste, Det Elektriske Barometer, for at finde noget der er til at holde ud at høre på. Pudsigt nok er listen lytterbaseret, så det er ikke på den front, at den er gal. Man undervurderer folk. De vil sgu’ godt have lidt substans med på vejen. Vi tager konsekvensen og lader gæsterne få samtlige 90 minutter. Så kan lytterne få et indblik i hvad f. eks. Superjeg, Düreforsög eller forfatterne Jan Sonnergaard har af musikalsk hjerteblod.
I må hver især lytte til utroligt meget forskellig musik?
Hans-Henrik: Jep. Jeg har eksempelvis haft det svært med dansk rock i mange år. Men efter vi har haft besøg af en række danske rockmusikere, har jeg igen åbnet ørerne. Jeg glæder mig afsindigt til The Movements debutalbum. Det kommer vist i løbet af april eller maj, og i den forbindelse vil vi lave et program med guitarist og sanger, Lukas Scherfig, der har fundet et ståsted i den engelske mod-bevægelse fra 60’erne. Det er en mand med noget på hjerte, så glæd jer. Men jo, vi lytter til og spiller meget forskelligt musik i Mod Strømmen, lige fra danske evergreens, såsom Degnens Vise, over Frankie Ford, syrerock, beatmusik og Asian Dub Foundation, til Detroits Cobras og The Sonics. Det eneste vi undlader er nok den progressive rock fra begyndelsen af 70’erne, men tager Erik Kramshøj fra Spadestik på Danmarks Radio sig jo også lige lovligt meget af."
Glædelig jul
Året er 1962. Efterdønningerne af Cubakrisen sitrer. Verden våner sig under atommagternes spillen med musklerne. At hændelserne i oktober 1962, senere er blevet betragtet, som kulminationen på Den Kolde Krig, havde sydafrikanske/engelske Paddy Roberts ikke en chance for at vide, da han skrev den bidende og velplacerede julesang ’Merry Christmas, You Suckers’.
You'll be taking the kids 'round to multiple stores
Lois & Clark er et berømt par i populærkulturens ABC. Hvis man bliver indenfor den amerikanske terminologi, kan man godt få mistanke om, at navnene er en hentydning til et andet makkerpar Lewis og Clark. Om der er noget om snakken, må vi for nuværende lade stå hen.
Over en tiårig periode fra 1982 til 1992, stod produceren Hal Willner bag en nyskabelse af det såkaldte tribute-album. Den første plade var en hyldest til komponisten Nino Rota, derpå kom udgivelser til Thelonious Monk, Kurt Weill og Walt Disney eller rettere sagt hans sangskrivere. Det femte og sidste, ’Weird Nightmare - Meditations On Mingus’, var til ære for, ja, Charles Mingus.
Det kunne have været morsomt at høre Ramones prøve kræfter med Mary Weiss’ ’Don’t Come Back’ fra hendes undervurderede comeback-plade ’Dangerous Game’ fra sidste år. Desværre ligger det udenfor mulighedernes grænse.
Amerikanske Blitzen Trapper har i år udsendt dets fjerde album ‘Furr’. I modsætning til forgængernes pærevælling af stileksperimenter eller stilforvirring, som denne kugleblogger har grebet sig selv i at tænke, er ’Furr’ langt mere helstøbt. Struktur klæder bandet. Blitzen Trapper har været fokuseret på de gode sange og melodier, hvor der er reminiscenser af Crosby, Stills, Nash & Young, Dylan og især Pavement.
…slides into the ocean / Like the mystics and statistics say it will / I predict this motel will be standing until I pay my bill”.
”Scherfig er vores bedste forfatter, kras satire. Jeg har villet skrive en ægte kommunistmusik, vaskeægte toner. Væk med EF-musikken, elektrofonien og kryptiske musikalske eksesser, Darmstads-gas og den kvæstede østerlandske filosofiske import, skalkeskjul, udenomssnak. Videre med den progressive menneskelighed. Borgerløn. Produktionsmidlerne og jorden skal tilhøre os alle, og vi skal have glæde af det. Rent symbolsk hænger mit håb i tonerne i filmens sidste klaver-vals, spillet af rigtige menneskehænder.”
En single og et livejob er alt LA-punkbandet The Randoms kan skrive på cv’et. Pladen blev indspillet på en firesporsbåndoptager i et køkken i Hollywood i 1977, og udsendt i 1500 kopier. Besætningen var Pat Garrett, vox, guitar, John Doe, bas og K.K. Barrett på trommer.
Natten mellem d. 10. og 11. december 1964, blev soulsangeren Sam Cooke skudt på et motel i Los Angeles. Det er 44 år siden i dag. Et af de aspekter ved Cooke’s død, som stadig bliver diskuteret, er modsætningen mellem Cooke’s ansigt udadtil og privatmennesket. Offentlig fremstod han som en mand i balance, humørfyldt og sympatisk. Han var gift med sin high-school kæreste, han havde sit eget pladeselskab, managementfirma og publiceringsorganisation. En pæn mand med fod under eget bord og med kontrol over egen skæbne, så at sige.
Efter Cooke’s død udkom hans måske største hit ’A Change Is Gonna Come’, som han havde skrevet efter at have hørt Bob Dylan’s ’ Blowin’ In The Wind’. Her på siden husker vi også ’Only Sixteen’, ’Chain Gang’ ’What A Wonderful World’ og ’Twisting The Night Away’. Sidstnævnte kan du risikere at høre i radio-programmet Mod Strømmen i aften, hvor temaet er ’Night Time Is The Right Time’.
Denne siden burde for længst, have skrevet nogle superlativer om Dragontears andet album ’Tambourine Freak Machine’. En ting er gode intentioner, en anden at få dem udført. I stedet kommer her et pluk af et interview, som Lorenzo Woodrose har givet til internetmagasinet Lowcut. I tekststykket dissekerer Lorenzo pladetitlen:
Vi nærmer os vintersolhverv, der som bekendt markerer årets længste nat eller årets korteste dag. Alt efter hvordan man vælger at betragte det. Om det er derfor, at radioprogrammet Mod Strømmen (98.9 FM / 98.8 Hybrid), torsdag 11. december, kl. 18-20, har temaet ’Night Time Is The Right Time’, er uklart. Umiddelbart er der ikke tænkt i de baner.
Ubevidst eller ej, så har denne blogger, skubbet Jenny Lewis seneste udspil ’Acid Tongue’ foran sig. Måske fordi han gruede for, at det ikke ville leve op ’Rabbit Fur Coat’, som Lewis lavede sammen med The Watson Twins for et par år tilbage? Efter et par timer med Lewis andet soloudspil over bilanlægget i går, er forbehold og bekymringer dog sat på vågeblus.
I det engelske magasin Word opfordrer de for øjeblikket læserne til at komme med bud på sange, hvor navne på amerikanske stater indgår i titlen. Ved årsskiftet 2006-2007, lavede Mod Strømmen en udsendelsesrække med det tema. Her følger vort udvalg.
Endnu en af de store, sorte stemmer er gået bort. Tirsdag døde folksangerinden Odetta efter længere tids sygdom på et hospital på Manhattan. Hendes ønske om at synge ved Obama’s præsidentindsættelse til januar, fik hun ikke opfyldt. Hør hende her med en sen udgave af ’Midnight Special’. Herover ses hun sammen med sangeren Harry Belafonte og skuespilleren Sidney Poitier ved et borgerrettighedsmøde ved Frihedsgudinden i 1960.
”Sitting round thinking ‘bout Keith all day long
Mindst en tredjedel af redaktionen på radioprogrammet Mod Strømmen (98.9 FM / 98.8 Hybrid), har en stor veneration for dansksproget punkrock. Allerhelst knaldhøjt i et par høretelefoner. Den vil han gerne dele med andre og ser derfor frem til torsdag 4. december, mellem kl. 18-20, hvor Guddommelig Galskab kommer forbi studiet. GG har i år fejret dets 10 års fødselsdag med pladen ’Ånden fra 69’, hvor ”alle numrene handler om det tomrum der opstod, da Ungeren blev ryddet”, som det hedder i noget pressemateriale. Find frekvensen eller fåk af!
Blandt årets pladeudgivelser er der fire coveralbum, som har fået ekstra spilletid hos denne blogger. I februar kom Cat Power’s ’Jukebox’. Maj bød på Vetiver’s ’Thing Of The Past’, der siden er fulgt op af en ep med flere kopier. Glen Campbell udgav i august ’Meet Glen Campbell’. Endelig kom Marianne Faithfull med ’Easy Come, Easy Go’ i november.
Genren coveralbum, kan være svær at knække. Tænk bare på en anden udgivelse fra i år, Scarlett Johansson’s ’Anywhere I Lay My Head’ med sange af Tom Waits. Den er et eller andet sted blevet bedømt ud fra det, den ikke er. Valget af David Sitek fra TV On The Radio som producer, indikerede allerede tidligt, at det ikke var en publikumsjazzpleaser. I stedet fik man et album med nogle interessante fortolkninger, der har rod i mørk 1980’er lyd. Om man så er på bølgelænge med den tone, er en helt anden sag.
Tilbage til de fire plader. For undertegnede er en del af glæden ved et coveralbum, førstegangsindtrykket af det valgte materiale, passer det til kunstneren, interessante eller overraskende versioner, ofte er det også endt med at søge bagud til originalerne. Af den årsag kommer her George Jackson’s ’Aretha, Sing One For Me’, som Cat Power har med. Vetiver prøver kræfter med Hawkwind’s ’Hurry On Sundown’. Campbell synger sig igennem ’These Days’ af Jackson Brown. Faithfull fortolker Neko Case’ ’Hold On, Hold On’, sammen med Chan Marshall alias Cat Power. Med lidt løs snak til sidst, kan man vist godt sige, at cirklen er sluttet.