lørdag den 30. april 2016
fredag den 29. april 2016
The Yeah Force. Playliste 28. april 2016
1. The Yeah
Force - Burning Feet (2016)
2. Dig & Mig - Maler Natten Hvid (2012)
3. Phil
Collins - I Don't Wanna Know (1985)
4. Metz -
Wait In Line (2015)
5. Aerosmith
- Make It (1973)
6. Reigning
Sound - Stormy Weather (2002)
7. The Yeah
Force - Dear Susie (2016)
8. Total
Heels - I Don't Know What To Do With My Hands (2014)
9. Mike
Patton - Urlo Negro (2010)
10. Brats -
Oy-905 (1980)
11. The
Yeah Force - Wild Wonder (2016)
12. Gnags -
Professionelle Ballademagere (1979)
13.
Hookworms - The Impasse (2014)
14. The
Bleeder Group - You Should Smile But You Cry (2004)
15. David
Bowie - Fame (1975)
16. The
Yeah Force - Assistance (2016)
onsdag den 27. april 2016
‘Under The Big Black Sun’ er snart ude
"John
and Exene were the George and Tammy of L.A. punk, no question. They were the
coolest fucking people. You went to a show and you knew what you were going to
get. But it was funny for a kid who grew up on pop radio, which I did, because
when L.A. punk came into the picture, it came barreling through like a Mack
truck into my world, and to the worlds of a lot of kids just like me. And
that story has sadly gotten lost."
- Tom DeSavia til Esquire., 26. april, 2016. DeSavia har
sammen med John Doe skrevet erindringsbogen, ’Under the Big Black Sun: A
Personal History of L.A. Punk’. En bog,
som John Doe talte meget om, da Mod Strømmen interviewede ham i forbindelse med, at han besøgte København i april 2014.
tirsdag den 26. april 2016
The Yeah Force i Mod Strømmen
Garagerock med et moderne touch. Velproduceret uden for mange dikkedarer. Tempo
og timing betyder om end ikke alt, så forholdsvis meget indenfor genren som The
Yeah Force har kastet sig over med hæsblæsende energi. Begge ting er til stede,
selvom jeg savner lidt kant hist og her. Men det er muligvis dét, der sker, når
man forsøger at vække liv i en musikform, der havde sin heyday i tresserne,
blev genfortolket i firserne og fik en ganske populær revival i nullerne. Jeg
ved det ikke. Måske har The Yeah Force svaret?
Nu på torsdag, d. 28. april, kommer
The Yeah Force forbi Mod Strømmen. Bandet, der tæller tidligere medlemmer af Cherry
Overdrive, Pilgrimz, A Devil Dimension og Total Heels, debuterede i februar med
albummet ’Ambassadors’, der har fået en meget fin modtagelse. Især i magasiner,
som normalt beskæftiger sig med heavy metal og dertil knyttede musikarter. Er
garagerocken på vej et nyt sted hen eller er det en ren og skær tilfældighed,
at udgivelsen får så pæne skudsmål i blade, jeg forbinder med tungere rockmusik?
Anyway, lyt med på enten 98.9 FM
eller via den direkte livestream på torsdag, kl. 18.00
'You Don't Have To Say You Love Me'
For halvtreds år siden toppede den
engelske blue-eyed soulsangerinde, Dusty Springfield, for første og formentlig
også sidste gang hjemlandets hitliste. Sangen var ’You Don't Have To Say You Love Me', som Springfield havde indsunget hele 47 gange, før hun var tilfreds med vokalen.
søndag den 24. april 2016
fredag den 22. april 2016
Flying Nun. Playliste 21. april 2016
1. The Pin
Group - Ambivalence (1981)
2. Split
Enz - Bold As Brass (1977)
3. The
Enemy - Take It Out On The Boys (live) (1978)
4. Toy Love
- Rebel (1980)
5. The
Clean - Tally Ho! (1981)
6. The
Clean - Anything Could Happen (1981)
7. The Chills
- Kaleidoscope World (1982)
8. The Stones
- Surf's Up (1982)
9. Sneaky
Feelings - Backroom (1982)
10. The Verlaines
- Angela (1982)
11. The
Builders - Russian Rag (1982)
12. The
Fall - Impression Of J. Temperance (live) (1983)
13. The
Gordons - Machine Song (1984)
14. Look
Blue Go Purple - As Does The Sun (1985)
15. The
Jean-Paul Sartre Experience - Jabberwocky (1986)
16. The
Bats - Time To Get Ready (1988)
17.
Straitjacket Fits - Hail (1988)
18. Axemen
- Human Hot Dogs (1989)
19. David
Kilgour - No No No (1994)
20. The
Chills - Warm Waveform (2015)
torsdag den 21. april 2016
”Don’t ask us to dream…”. Et højtstræbende popnummer
At lave en udsendelse om Flying
Nun Records, uden at spille The Chills er en alvorlig synd. Èn af dem, der kan
føre til åndelig død og fortabelse. Èn af dem, der med andre ord ikke kan skriftes
og tilgives.
Forleden nævnte jeg The Feelies
Record Store Day 12”er. The Chills udgav ligeledes en 12”er i lørdags. Dels med
det otte-minutter lange ‘Pyramid / When The Poor Can Reach The Moon’ fra 2015-comebackpladen
‘Silver Bullets’. Dels med nyindspilninger af to numre af ældre dato, 'Night
Of Chill Blue' og 'Walk On The Beach', der begge er optaget i Karma Sound
Studios i Thailand i 2013.
Her drejer det sig om ‘Pyramid /
When The Poor Can Reach The Moon’, der egentlig kunne have været to fantastiske
separate tracks. Sanger og sangskriver Martin Phillips er virkelig på toppen på
dette ambitiøse, skønne pop-opus, der vist mest af alt handler om den voksende
kløft mellem rige og fattige.
“Don’t ask us to dream
just to be part of the
scheme
Why should we try
when you just want us
to die?”
onsdag den 20. april 2016
Detroit Rock City
Advarsel. Her kommer et meget
langt indlæg. Om igen, jeg dropper det lange indlæg. I et worddokument er jeg
oppe at ramme tyve sider. Det går sgu ikke. Jeg linker i stedet til den liste, jeg
havde tænkt mig at afskrive.
Detroit Free Press har gang i en
læserkåring af de hundrede bedste numre, der er kommet ud af The Motor City. Afstemningen løber frem til d. 25. april.
Listen omfatter sange med The Stooges, The
Frost, Rodriguez, Jackie Wilson, The White Stripes, MC5, Stevie Wonder, Alice
Cooper, Aretha Franklin, The Rationals, John Lee Hooker, The Gories, The
Suicide Machines, Sonic’s Rendezvous Band, Smokey Robinson, Shorty Long, Funkadelic,
Detroit Cobras, Eminem, Andre Williams, The Dirtbombs, Rare Earth…
Der er alt for mange at nævne.
Tjek selv listen her >>>>
Afstemningen udmønter sig senere
i en koncert, hvor Don Was med et håndplukket hold af musikere fra Detroit, vil
fremføre de ti sange, der har fået flest stemmer.
tirsdag den 19. april 2016
Tema om Flying Nun i Mod Strømmen
“Simply put, we are an
independent New Zealand music label. We started in 1981, like many independent
labels do, by just wanting to make music we like available for people we like.
It is still why we do it.”
“We started off with a
simple, do-it-yourself post-punk attitude, which still remains. After all, who
else was going to record and release the likes of The Clean, Chris Knox or The
Dead C. It also happened that we were stuck on a couple of remote islands at
the bottom of the world. So we were always going to be a bit different from the
word go.”
- bid af Flying Nuns korfattede præsentation
af sig selv.
Nu på torsdag, d. 21. april,
dykker Mod Strømmen en smule dybere i plademærkets store katalog.
Lyt med kl.
18.00 på enten 98.9 FM eller via den direkte livestream.
mandag den 18. april 2016
The Feelies spiller Dylan
New Jersey-orkestreret The
Feelies var en af de centrale aktører, da Mod Strømmen i august sidste år, fortalte
historien om spillestedet Maxwells i Hoboken. Eller så meget, vi nu kunne nå på
de to timer, der er til rådighed. Nu på torsdag, skal vi en tur til New Zealand
og plademærket Flying Nun. To timer er ikke meget i den sammenhæng. Det var det
heller ikke, da emnet var Maxwells.
I forbindelse med den netop afholdte Record
Store Day, har The Feelies udgivet 12”eren ’Uncovered’ med covernumre af Bob
Dylans ’Seven Days’, The Doors ’Take It As It Comes’, Patti Smiths ’Dancing
Barefoot’ og Neil Youngs ‘Barstool Blues’.
Her ’Seven Days’:
Glenn Mercer , forsanger og guitarist i The Feelies, har
dette at fortælle om ‘Seven Days’:
“I first heard this song sometime in the ’90s while
watching a tribute to Dylan. The concert featured many of my favorite artists
like Neil Young, George Harrison and Eric Clapton performing some of my most
loved, classic Dylan songs. One of the songs that stood out the most was this
song, performed by Ron Wood. I found out that Ron had done a version on his
first solo record. I also discovered that Dylan himself hadn’t ever recorded
it. Years later, I heard a version that Bob did on his bootleg collection. The
Feelies have been covering this recently and we even recorded our version for
an EP of cover songs [Uncovered] for record store day.”
søndag den 17. april 2016
En normal lørdag eftermiddag i L.A. i 1967
Yardbirds, baroque pop, soul, vejrudsigter,
Arthur Conley, tidens toner, hvad er klokken, Frank & Nancy Sinatra,
reklamer…
Historisk lyddokument fra en lørdag
eftermiddag på den reklamefinansierede, mainstream, top-40 radiostation, KRLA,
der var en af de mest populære i Los Angeles og omegn i tresserne. Måske er den
det endnu, det har jeg ikke undersøgt. Værten er Johnny Haze, der åbenbart har
betydet så meget for den amerikanske radioverden, at han har fået sin egen stjerne
på The Hollywood Walk Of Fame.
Hør udsendelsen >>>>
lørdag den 16. april 2016
Rockhistorien ifølge Sune Køter Kølster. Playliste 14. april 2016
1. Sune Køter Kølster - Spread Her Bloody Wings (2014)
2. Sune Køter Kølster - Lænker (2016)
3. Guddommelig Galskab - Polske Punkere (1999)
4. Benediction
- Foetus Noose (1990)
5. Pink Floyd - Interstellar Overdrive (1967)
6. Sune Køter Kølster - Psykedelia (2016)
7. Sune
Køter Kølster - Meltdown (2016)
8. Black
Sabbath - Black Sabbath (1969)
9. Nina
Hagen Band - T.V. Glotzer (White Punks On Dope) (1978)
10. War Of
Destruction - Systemer (1983)
11. Sune Køter Kølster - Entropia (2016)
12. Ruben
And The Jets - Cheap Thrills (1968)
onsdag den 13. april 2016
Please, please, please. Tag ikke fusen på mig
Kære Charles Bradley,
Ingen overraskelser i aften. Lad mig
få lov at høre soulmusik, som den blev lavet i de gyldne år i tresserne.
På forhånd tak.
Venlig hilsen,
HH
HH
P.S. Hvis du spiller dit cover af Black Sabbaths ’Changes’,
bliver jeg glad.
mandag den 11. april 2016
Sune Køter Kølster & The Rock History i Mod Strømmen
”Tag med på et trip du aldrig vil glemme igennem rockhistorien fra den
tidlige rock'n’rolls uskyldige teenageoprør, over den psykedeliske rocks
bevidsthedsudvidende stræben efter Utopia, punkrockens totale desillusionerede
oprør imod alt og den ekstreme metals frie fald udover afgrunden!”
- således præsenterer Sune Køter
Kølster releaseaftenen, der finder sted i Pumpehuset, lørdag d. 14. maj, for
sit nye ambitiøse konceptalbum, ’Sune Køter Kølster & The Rock History’.
Kølster har skrevet det hele og får undervejs på pladen besøg af blandt andet
Andy La Rocque (King Diamond), Peter Peter (Sods, Bleedergroup), Anders Koppel
(Savage Rose, Bazaar), Mads Heldtberg (Düreforsög) og Povl Kristian (Lars HUG,
Bleedergroup, Hotel Hunger).
Nu på torsdag kigger Kølster
forbi Mod Strømmen. Det bliver spændende at høre, hvordan idéen er undfanget og
hvilke tanker han har gjort sig under arbejdet med albummet. De senere år har Kølster
mest lavet filmmusik, men der har også været tid til at spille urban græsk
folkemusik, bedre kendt som rebetiko, de fleste vil dog nok kende Sune Køter
Kølster fra punkbandet, Guddommelig Galskab.
Lyt med, d. 14.
april, kl. 18.00 på enten 98.9 FM eller via den direkte livestream
søndag den 10. april 2016
fredag den 8. april 2016
Post-Roskilde 2015 / Shoot #2 (2016). Playliste 7. april 2016
1. Paul McCartney - Another Day (1971)
2. Krar Collective - Guragigna (2012)
3. Einstürzende Neubauten - Let's Do It A Dada (2007)
4. Lust For Youth - Basorexia (2014)
5. Steve Gunn - Milly's Garden (2014)
6. bob hund -
Min Lön Kommer Fem År Försent (2003)
7. The Entrepreneurs - Seagull (2016)
8. Molly - Leave Your Things In The Jar (2015)
9. Mek Pek Party Band - Ska Beat (1982)
10. Orcas - Damer (live) (2016)
11. Yahowa - Dope Pop (2015)
12. Otto Brandeburg
- Efterårsaften Med En Dejlig Dame (1984)
13. C.V.
Jørgensen - Alt Er Stille Indtil Videre (1974)
14. Wipers - Mystery (1979)
15. Bored Games - Joe 90 (1982)
16. Dick Diver - Leftovers (2015)
17. Lukas Nelson & Promise Of The Real (ft. Neil
Young) - San Francisco (2016)
18. Deniz Tek - Twilight Of The Modern Age (2013)
19. Merle Haggard - A Working Man Can't Get Nowhere
Today (1977)
20. Daniel Romano - The One That Got Away (Came Back
Today) (2015)
torsdag den 7. april 2016
Orcas og Yahowa i Klub Soja, nu på lørdag.
Det lader til, at Bryggebladet
har svigtet os. Jeg har ventet på det nye nummer af Islands Brygges stolte
lokalavis, men kan ikke finde det interview, som jeg ved, at Per Gerhard fra
Yahowa har lavet med bladet, som optakt til arrangementet i Klub Soja på lørdag.
Til gengæld har jeg fundet et med et samba- og bossanovaorkester. Sådan kan det
gå.
Snydt bliver I imidlertid ikke.
Per Gerhard har nemlig gemt mailkorrespondancen med journalisten fra Bryggebladet:
”Hvordan vil I beskrive jeres musik?”
“Dope Pop/New Age/Punk
Rock.”
”Hvorfor har I valgt at hedde Yahowa?”
”Vi startede med det noget længere navn, The Road Back To Yahowa. To år,
to albums og en EP senere har vi set lyset, og derfor valgt at forkorte vores
navn.”
”Hvad inspirerer jer, når I laver musik?”
”Yahowa er et meget lystbetonet projekt. Vi lader os inspirere af bands
så forskellige som Sonic Youth, Suicide, The Brian Jonestown Massacre og
Nirvana. Her er ingen regler om at holde sig stramt til en genre.”
”Hvordan kommer inspirationen til udtryk i musikken?”
”Musikken er en blanding af mange forskellige inspirationer, og stikker
lidt i øst og vest.”
”Hvorfor skal publikum komme til netop jeres koncert?”
”Fordi Yahowa er det mest interessante band i Nordeuropa pt.”
”Hvad kan publikum forvente?”
”En meget legende koncert med et fantastisk band. Progressiv musik med
flair for den gode melodi.”
Udover Yahowa, så spiller det
medrivende, beatorkester Orcas også lørdag aften i Kulturhuset Islands Brygge (K.I.B.). Bandet har deres debutplade
klar, men der er, såvidt jeg ved, ikke noget pladeselskab der har bidt på
endnu. De må være tandløse…
onsdag den 6. april 2016
Merle Haggard (1937-2016)
”I Haggards sangskrivning var der ofte en underlig dobbelthed, og de
tekster, der tog udgangspunkt i hans eget liv, havde ofte en snert af forherligelse
af de gode gamle dage over sig, selvom sangene handlede om den tid, hvor det
hele bogstaveligt talt gik ad helvede til. Haggard sang sig ind i hjertekulen
på de amerikanske arbejdere, der om nogen vidste, hvad en tekstlinie som ’I Ain’t
Never Been On Welfare And That’s One Place I Won’t Be ’Cause I’ll Be Working’
fra sangen ’Workin’ Man Blues' fra 1969 handlede om. Samme år udgav Haggard
singlen ’Okie From Muskogee’, der i en tid, som var præget af demonstrationer
mod Vietnamkrigen, fri kærlighed og vejen til større erkendelse gennem stoffer,
for mange kom til at stå som indbegrebet af countrymusikkens patriotisme og
konservatisme. Haggard har selv forfægtet, at sangen var ment som en joke,
undervejs kan han da heller ikke lade være med at smågrine, ikke mindst ved den
groteske bemærkning om, at ’The Kids All Still Respect The College Dean’. At
der var noget, der talte for, at sangen var satire, vidnede nummeret ’Irma
Jackson’ om. Det var oprindeligt tænkt som b-side til ’Okie From Muskogee’. I ’Irma
Jackson’ skildrede Haggard et kærlighedsforhold mellem en sort kvinde og en
hvid mand. Capitol Records mente imidlertid ikke, at sangen var velvalgt. Endnu
en ting, som talte til Haggard fordel, var, at nogle af de skæve hippier fra
vestkysten såsom Gram Parsons og The Grateful Dead var begyndt at spille
countryrock og i den forbindelse nævnte Haggard som inspirationskilde. Ydermere
indspillede The Grateful Dead senere ’Mama Tried’”
- fra opslaget om Merle Haggard i
’Politikens Store Rockleksikon’. Artiklen er signeret HHS
Post-Roskilde 2015 / Shoot #2 (2016) i Mod Strømmen
I morgen ser Mod Strømmen tilbage på Roskilde 2015. I dag
har festivalen udsendt året program. 179 navne i alt. Gamle kendinge, masser af
hip-hop. pop og rock. Plus, som en talsmand fra Roskilde siger, ”vores bud på
morgendagens stjerner”. Ja, der er snart sagt, musik af næsten enhver
afskygning fra alle dele af verden. Sådan var det også sidste år.
Hovedvægten i torsdagens udsendelse, kommer selvsagt til at
hvile på sidste års program. Men lur mig om Roskilde 2016 ikke får en
kommentar eller fem med. Flere af de offentliggjorte navne skriger jo nærmest
på det.
Lyt med kl. 18. 00 på enten 98.9 FM eller via den direkte livestream.
Foto: Noura
Mint Seymali. Gloria-scenen, Roskilde Festival. Onsdag d. 1. juli, 2015.
tirsdag den 5. april 2016
Getatchew Mekurya (1935-2016)
Jeg har ingen idé om, hvor og af
hvilken grund, jeg hørte, om den ethiopiske, saxofonist Getatchew Mekurya,
første gang. Men jeg er vild med de to plader, han indspillede med det
hollandske avantgarde-/anarkopunkband, The Ex. ’Y’anbessaw Tezeta’ fra 2012 og
’Moa Anbessa’ fra 2006. Det var Getatchew Mekurya, der kontaktede The Ex, efter
han i 2004 havde hørt dem ved et par festivaler. Han genkendte noget i deres
musik, der mindede ham om de grupper, han spillede i som ung i Addis Abeba. Siden
blev det til mere end hundrede koncerter sammen.
De senere år har Mekuryas helbred skrantet.
Han kunne ikke længere tage på turné. Getatchew Mekurya døde i går, 81 år
gammel.
Her ‘Almaz Yèharèwa’ fra ‘Negus Of Ethiopian Sax’, der blev indspillet i 1970, men først kom i 1972. Efterfulgt
af ’Ethiopia Hagere’, der stammer fra albummet ’Moa Anbessa’, som Getatchew
Mekurya lavede sammen med The Ex:
mandag den 4. april 2016
“The Maltese Falcon Of Dylanology”
“For years, Bob Dylan
scholars have whispered about a tiny notebook, seen by only a few, in which the
master labored over the lyrics to his classic 1975 album “Blood on the Tracks.”
- og nu viser det sig, at der faktisk
er tre notesbøger. Læs hele The New York Times artikel fra d. 2. marts 2016, om ’Bob Dylan’s Secret Archive’.
Dette telegram fra Peter Fonda og
Dennis Hopper om brugen af sangen ´It’s Alright, Ma (I’m Only Bleeding)’ i
filmen ’Easy Rider’, har Dylan også solgt til memorabilia-samlingen på University
of Tulsa i Oklahoma.
søndag den 3. april 2016
Et uudgivet mesterværk er dukket op
Jeg skal ikke trætte nogen med
teknik. Ikke desto mindre var der tekniske vanskeligheder i udsendelsen med Telstar Sound Drone. En speak blev overdøvet af noget hippierock, som jeg ikke fik
skruet ned for. Jeg har forsøgt at dechifrere, hvad det egentlig var, der blev talt om?
Før det, skal jeg lige fortælle,
at trommeslager, Hans Beck, havde sat et nummer på, som jeg gerne ville vide
noget mere om, da vi havde hørt det til ende…
HH: ”Nå, Hans. Hvor var vi henne her?”
Hans: ”Vi var ved The Conquering Light Of Flora And Faunas uudgivede
mesterværk. Det hele er færdigt…”
HH: ”… men de havde ikke penge til det sidste træk”
Hans: ”Jeg ved, at der har været nogle forsøg fra fans, kendte fans, der har forsøgt
at få den trykt senere, men uden held”
HH: ”Hvad er det for et band?”
Hans: ”Det er et instrumentalband med to personer. De spillede også et par
enkelte livekoncerter, hvor de spillede det hele. Det er Lenny, som er en af
mændene bag Subsuburban (københavnsk pladeselskab). Han spillede blandt andet i
Austin. Og så er det Tobias, der spiller i Yung. Skidegod plade, som man ikke
kan høre nogen steder. Den er klart en udgivelse værd, vil jeg sige”
Nu falder det således, at jeg
faktisk har fundet albummet på Bandcamp. Værsgo, her er det uudgivede
mesterværk til fri download:
lørdag den 2. april 2016
"Ghetto music, always drum and bass”
“…a great overview of
the Jamaican reggae scene in the mid-70s. It features interviews with reggae
greats like Jimmy Cliff and Joe Higgs along with some great performance footage
and "man on the street" footage of the slums of Kingston where reggae
was born. Although little (or none) of the performance footage comprises
complete songs, it's still a real treat to see some of the biggest names in
reggae (Heptones, Third World, Inner Circle, Gladiators, Lee Perry) performing
and recording during one of the most creative periods of reggae's development.
The information on
Haile Selassie I and the ghetto scenes provides a good overview for anyone who
wants to learn the background of reggae, beyond the palm trees and dreadlocks.
My only complaint is
that it's too short! I could easily have watched a 2-hour version of this
documentary, but as it is, it stands as a good, early documentary on reggae
music that works either as an introduction for neophytes or a chance for
hard-core fans to see some of the legends in action.”
- brugeranmeldelse af ‘Roots Rock
Reggae - Inside the Jamaican Music Scene’ fra 1977 på IMDb
Cast:
The Abyssinians - themselves
The Abyssinians - themselves
Dennis Brown - himself
Jimmy Cliff - himself
Inner Circle - themselves
Michael Manley - himself
Bob Marley - himself
Jacob Miller - himself
Lee 'Scratch' Perry - himself (as Lee Perry)
U-Roy - himself
fredag den 1. april 2016
Telstar Sound Drone. Playliste 31. marts 2016
1. Telstar Sound Drone - Drugs Help
2. Spectrum & Silver Apples - Streams Of
Sorrow (1998)
3. Anders - I Keep My Eyes Wide Open (2014)
4. Action & Tension & Space - Ira,
Georgia And James (2012)
5. Telstar Sound Drone - Mad Seeds (2016)
6. Ya Ho Wha 13 - Part One (1974)
7. Sonic
Youth - Disconnection Notice (2002)
8. Telstar Sound Drone - Someone (2014)
9. Serena-Maneesh - Candlelighted (2005)
10. Joshua Burkett - Butterfly's Life/Wing/Span
(2015)
11. Psyched Up Janis - Far Away N.Y.C. (1999)
12. Butthole Surfers - Kuntz (1987)
13. The Conquering Light Of Flora And Fauna -
Bay Of Hawks (2009)
14. Greg Ashley - Song From Limestone County
(2007)
15. Telstar Sound Drone - Closer Again (2016)
16. Telstar Sound Drone - Hurricane Fighter
Plane (live) (2015)
Abonner på:
Opslag (Atom)