Nogle kilder siger d. 15. januar
1981. Andre nævner d. 30. januar 1981. Det betyder ikke så meget. For 35 år
siden eller deromkring, udsendte sanger/guitarist Chris Stamey, sanger/guitarist
Peter Holsapple, bassist Gene Holder og trommeslager Will Rigby, deres eminente
debutplade, ’Stands For Decibels’. Et album, der ligger et sted mellem klassisk
powerpop, new wave, art-rock og den jangle-pop, som REM senere slog igennem
med.
søndag den 31. januar 2016
fredag den 29. januar 2016
Global. Vinter og forår 2016. Playliste 28. januar 2016
1. Dengue Dengue Dengue! - Simiolo (2012)
2. BKO Quintet - Ntana (2014) (29. januar)
3. Bargou08 - Ya-Min-Ijina (2014) (30. januar)
4. Neshama
- Ayni Alyha (2012) (5. februar)
5. Aoife
O'Donovan - Hornets (2016) (6. februar)
6. DJ /Rupture
- Jibal Al Nuba (Gemini Dub) (2002) (12. februar)
7. Maallem
Mokhtar Gania - Wayi Ya Lay (live) (2003)
8. Bixiga
70 - Martelo (2015) (19. februar)
9. Radio
Citizen - Rise (2015) (27. februar)
10. Lakha
Khan - Kachi Ghodlo (live) (2015) (19. marts)
11. Kayhan
Kalhor - Persian Traditional Avaz-e Dashti (2012) (23. april)
12.
Christine Salem - Maloki (2013) (21. maj)
13. Islam Chipsy
& EEK - ???? (live Tusk Festival) (2015) (28. maj)
onsdag den 27. januar 2016
Mørtel udsender ’Blitz’. Jeg relinker.
På fredag holder Mørtel släppfest
for deres debutplade i Kayak Bar under Knippelsbro. I den anledning linker jeg
til et interview med titlen 'Det uperfekte kommer helt af sig selv', som blev bragt på herværende blog i påsken 2015. Før
udgivelsen overhovedet var finansieret, og mens Andreas Hjertholm og Hans
Holten Hansen stadig gik og troede, at albummet skulle hedde, ’Alt Hvad Vi Gør
Tager Et Minut’. Siden da har andre også bestemt sig for at kalde Mørtels
musikalske udtryk for psych-folk. Det har duoen vist ikke noget i mod.
"Hans og jeg kender hinanden fra fælles koncerter med Atomfax og Ræv
Hund Bjørn. En dag fortalte jeg Hans om nogle sange, jeg havde skrevet, som han
ville passe perfekt ind i. Hans havde også nogle meget fine sange liggende. Og,
ja, så tog det ene det andet og af en eller anden grund, begyndte vi at tale om
den engelske folklegende Nick Drake, som vi begge skatter højt, og om vi ikke
snart skulle mødes og prøve at spille vores sange sammen....."
Her det andet singleudspil fra ’Blitz’,
’Angsten For At Blive Til Glas’
Mørtel besøger Mod Strømmen om en uge. Helt præcist d. 4.
februar.
tirsdag den 26. januar 2016
Global, vinter og tidligt forår 2016 i Mod Strømmen
Global har åbnet op igen efter
nytår. I fredags, hørte jeg, en pæn besøgt og glimrende koncert med den unge
berber/chaâbi-kvartet, Imazzalen, der blot spillede deres andet job udenfor
hjemlandet, Marokko. Det første foregik på Klaverfabrikken i Hillerød. Jeg har
da også allerede sat yderligere en lille håndfuld krydser på plakaten.
Det første kryds er sat ved tunesiske
Bargou08, der ifølge adskillige, helt uafhængige og pålidelige kilder, spillede
et vildt fedt gig på sidste års Roskilde Festival.
Det andet går til Aoife O’Donovan,
der med bluegrass-bandet Crooked Still, har optrådt en del gange i Danmark. Tilbage
i 2006 spillede de et efterhånden legendarisk show udenfor Woodstock på
Christiania. En koncert, som de selv husker bedst, fordi ”the audiences really flipped out”. O’Donovan har her i januar
udsendt sit andet soloalbum, ’In The Magic Hour’, på Yep Roc Records.
Det, indtil videre, sidste kryds, får den marokkanske gnawa-mester Maalem Omar Hayat, der skal lede et fire timer
langt Lila-ritual under Frost Festival. Det er om at være hurtig, da der kun er
et begrænset antal billetter til salg til dette arrangement.
Som man kan se, har jeg dækket
mig ind med et ’indtil videre’. Det er af ren og skær erfaring. Jeg
ved jo godt, at ligeså snart booker Peter Hvalkof får talt sig varm og får præsenteret
musik med flere af navnene på plakaten, så er der snart sagt ikke den verdensdel, han ikke
kan sælge til mig.
Lyt med, når Peter Hvalkof besøger Mod Strømmen på torsdag, d. 28. januar, kl. 18.00. Enten på 98.9 FM eller via den direkte livestream.
Lyt med, når Peter Hvalkof besøger Mod Strømmen på torsdag, d. 28. januar, kl. 18.00. Enten på 98.9 FM eller via den direkte livestream.
mandag den 25. januar 2016
Er Father John Misty vor tids Glenn Frey?
“Josh Tillman's Father
John Misty is a caricature of an over-coked ‘70s folk-rock burnout, and while
he plays the role for yuks he plays his songs for real. His lyrics handle L.A.
doom with a light touch, and his arch humor is often tempered with earned sadness
and a growing virtuosity behind the microphone. His gentler old band, Fleet
Foxes, might have claimed a more direct sonic lineage to the Eagles. But no one
better embodies the tetchy, self-indulgent romance of Glenn Frey like Father
John Misty.”
- L.A. Times: ‘Glenn Frey's influence lives on in Father John Misty, Jenny Lewis and more’. Tirsdag, d. 19. januar 2016.
Jeg er ikke mand for en saglig sammenligning
mellem Father John Misty og Glenn Frey. Father John Mistys uhyre popularitet på
disse breddegrader er ikke gået mig forbi. Hans koncerter og pladen ’I Love
You, Honeybear’ er blevet skamrost fra vrå til slot. Jeg har dog, hverken set
ham live eller hørt albummet. Korrektheden af udsagnet herover, må jeg derfor
lade andre bedømme.
søndag den 24. januar 2016
fredag den 22. januar 2016
Kristian Harting. Playliste 21. januar 2016
1. Frisk Frugt - Isabella Rossellini Uden At Vide Det (2006)
2. Kristian Harting - Soul Sister (2015)
3. Depeche
Mode- Stripped (1986)
4.
Corrosion Of Conformity - Loss For Words (1985)
5. Paradise
Lost - Gothic (1991)
6. Fossils
- Filet Horizon (2014)
7. Kristian
Harting - Digging Up Graves (2015)
8. Future
Islands - Back In The Tall Grass (2014)
9. Orbit
Stern - Osiris Rex (2013)
10. The
Liberty Balance - In America (2014)
11. Mads Beldring - Hør Nu Her (2012)
12. Conny
Ochs - Phantom Pain (2013)
13. Ed
Schrader's Music Beat - Radio Eyes (2014)
14. Sonic
Youth - Theresa's Sound-World (1992)
15. David
Bowie - Ricochet (1983)
16.
Kristian Harting - Traveller (live i studiet) (2016)
17. Peter
Gabriel - Don't Give Up (feat. Kate Bush) (1986)
18. Voivod - The Unknown Knows (1989)
torsdag den 21. januar 2016
Ny video fra The Love Coffin: ’Black Shut Eyes’
De første gange, jeg hørte, københavnske The
Love Coffins debut-ep ’Veranda’, fra sidste år, fik jeg virkelig en følelse af, at her var
noget på spil. En følelse af, at noget ikke var gået som ønsket eller forventet. Rådvildhed og skuffelse. Angst, depression, aggression. Jeg kan ikke
lige finde ordene. Frustration og vrede lyste ud af hver rille, støjende og
emanciperende. Det hører jeg stadigvæk. Men for hvert nyt lyt kaster ep'en nye skygger og nuancer af sig. Pragtfuldt!
Her den nye video til ’Black Shut
Eyes’, sat i billeder af Ágúst Einar:
onsdag den 20. januar 2016
”Bare det at se Stockhausen og Boulez gå side om side…
…op og ned ad spadserestien,
ivrigt diskuterende og fægtende med arme og ben, var en fryd!”
- komponist Else Marie Pade om
sit første feriekursus for ny musik på Internationals Musikinstitut Darmstadt i
1962. Her ses hun, nederst til venstre, ved en forelæsning i den sydtyske by, samme
år. Else Marie Pade døde mandag, 91 år gammel.
Følgende om ’Etude’, har jeg
gaflet fra Det Virtuelle Musikbibliotek:
“Etude, som jeg skriver i 1962, det er igen inspiration fra Stockhausen.
I Darmstadt holdt han en forelæsning om tiden, om hvordan nuet er et produkt af
fortiden og en forudanelse om fremtiden. Etude kom ind som en inspiration,
fordi man arbejder så meget med ekko, placeringer i rummet,
efterklangs-principper, tilbagekastninger og alverdens ting. Hvad med en lyd,
der griber en lyd, der griber en lyd, tænkte jeg. Det var efter den gamle remse
om, at en rose er en rose er en rose. Man har en begyndelse, og så sætter man
den i båndekko og hen over nogle maskiner. Så sætter man en ny lyd, som
behandles efter samme princip – og så er det, at de griber hinanden. Til sidst
kommer det altså op i et vældigt crescendo, og der fader vi simpelthen ud.”
Billedet og det øverste citat er
lånt fra ’Else Marie Pade. En Biografi’ af Andrea Bak. Gyldendal, 2009.
tirsdag den 19. januar 2016
Gene Clark om Glenn Frey
”I will say one thing though, that the new
record ("Hotel California") has indications that Glenn (Frey) is
starting to get down to it with his writing. I've known Glenn for years and
years and years and have always believed in him. Personally, I believe he's a
really beautiful cat. He's starting to make statements, like in "Hotel
California", abstractions of something that comes from the realisation of
another place, almost a dream sequence kind of thing”
- diplomatisk svar fra Gene Clark til det engelske
musikmagasin ’Dark Star’ #9, 1977, på et spørgsmål, om The Eagles var overfladiske
eller måske nok nærmere, om bandets manglende spiritualitet?
Læs hele interviewet. Og tag så at hør noget Gene Clark.
Èn af countryrockens sande mestre.
mandag den 18. januar 2016
Kristian Harting i Mod Strømmen
Dansk singer-songwriter med
international tække. Eller det er i al fald det indtryk de forskellige
anmeldelser, jeg har læst af Hartings nye album ’Summer Of Crush’, giver mig.
Hvor de danske kritikere var sådan, ”ja,
ja, vi har hørt dig”, så uddeler engelske og tyske magasiner og blogs, det
ene superlativ efter det andet.
I en meget fin og velkomponeret anmeldelse fra The Obelisk, hedder det om en af pladens bedste sange:
“There isn’t a single
track on Summer of Crush that speaks to the entirety of the album — that is, no
one-song summary of the overall scope — but “Ship of Fools” is a highlight
anyway for its otherworldly echoing jangle, the intensity of its percussion, the
way its synth line brings horns to mind and the edge of judgment in Harting‘s
voice as he begins with the lines, “Eightballs of fine white powder/Snake oil
and alchemy/Bottles of ancient poison/Portions of sweet honey,” before making a
memorable hook out of “I know you know you know I know, you’re gambling/You
know I know you know I know, we’re gambling” over a tense bassline and odd
spurts of synth.”
Jeg kan godt lide pejlemærker. Umiddelbart
kan jeg dog ikke pege på anden musik eller andre kunstnere, der lyder som
Kristian Harting. Damon Albarn er nævnt et sted, men den tråd kan jeg ikke
følge.
Lyt med på torsdag, d. 21.
januar, kl. 18.00. Enten på 98.9 FM eller via den direkte livestream
søndag den 17. januar 2016
Februar bliver måske måneden, hvor jeg indløser mit prøveabonnement til HBO
Det er lige gået op for mig, at
Birgitte Hjort Sørensen, den offensive stjerne-studievært fra DR-serien ’Borgen’, er med i HBOs ambitiøse, nye satsning, ’Vinyl’. Hun spiller rollen som den
danske skuespillerinde, Ingrid Superstar. En rolle, der formentlig er modelleret
over en af Warhols muser, der blandt andet var med i ’Chelsea Girls’, og som i
1986 forsvandt sporløst på Jamaica. ’Vinyl’ foregår i New Yorks musikmiljø i
1970’erne og er skabt i et samarbejde mellem Martin Scorsese, Mick Jagger og
Sopranos-producenten Terrence Winter. Efter sigende har hver episode et
musikbudget på omkring en million dollaser.
Med så mange penge ude at svømme,
skal der jo noget i kassen igen. Der udkommer således et soundtrack med musik alene
fra første afsnit. Herpå finder man kendingsmelodi ’Sugar Daddy’ med Sturgill
Simpson, der spillede på Tønder Festvalen i 2015. Dertil kommer ’Rotten Apple’ med
Nasty Bits, ’Vinyl’s fiktive proto-punk orkester, hvis frontmand bliver spillet
af Mick Jaggers søn, James. Bag ham gemmer Brooklyn-bandet Beach Fossils sig.
David Johansen har også genindspillet et par gamle New York Dolls-klassikere
til serien.
1. Ty Taylor – ‘The World Is Yours’
2. David Johansen – ‘Personality Crisis’
3. Kaleo – ‘No Good’
4. Sturgill Simpson – ‘Sugar Daddy’
5. Ruth Brown – ‘Mama He Treats Your Daughter
Mean’
6. Otis Redding – ‘Mr. Pitiful’
7. Dee Dee Warwick – ‘Suspicious Minds’
8. Mott The Hoople – ‘All The Way From Memphis’
9. David Johansen – ‘Stranded In The Jungle’
10. Chris Kenner – ‘I Like It Like That’
11. Ty Taylor – ‘Cha Cha Twist’
12. The Jimmy Castor Bunch – ‘It's Just Begun’
13. Soda Machine – ‘Want Ads’
14. The Meters – ‘Hand Clapping Song’
15. Soda Machine – ‘Slippin' Into Darkness’
16. Edgar Winter – ‘Frankenstein’
17. Nasty Bits – ’Rotten Apple’
18. Foghat – ‘I Just Want To Make Love To You’
Her slutter det ikke. HBO udsender
desuden en digital-ep, fredagen før hver ny episode bliver sendt, med numre fra
det forestående afsnit. Disse munder så ud i endnu et soundtrack, der udkommer
op til sæsonfinalen. Selskabet har ikke løftet sløret for, hvilken musik der
bliver anvendt senere i ’Vinyl’, men det har røbet, at navne som Charlie
Wilson, Iggy Pop, Chris Cornell, Julian Casablancas, Charli Xcx, Nate Ruess,
Jess Glynne, Trey Songz, The Arcs og Royal Blood, dukker op undervejs.
I USA har ’Vinyl’ premiere søndag,
d. 14. februar. Herhjemme sker det d. 15, februar.
lørdag den 16. januar 2016
San Diego-powerpop
At Ork-bokssættet ’New York, New
York’ kom med, da Mod Strømmen sendte programmet om de bedste reissues fra 2015,
var ingen overraskelse. At alle tre værter så valgte at præsentere det anselige
udvalg af singler med deciderede powerpop-skæringer, kom imidlertid bag på undertegnede.
Hvor muligheden var for eksempelvis at spille Cheetah Chrome, Richard Hell
eller Mick Farren & The New Wave, så blev det i stedet til Chris Stamey, The
Marbles og Prix. Det var hverken for meget eller for lidt. Det var fedt.
På en af mine faste runder på
nettet, faldt jeg forleden over San Diego-bandet The Shambles, der blev dannet i
en fælles kærlighed til powerpop i 1990. Bandnavnet siger mig et-eller-andet.
Og det har intet med The Babyshambles at gøre, hvis der var nogen, der skulle få
det sjove indfald. The Shambles har rundkastet plader kontinuerligt siden midten af
halvfemserne. Sidste år udsendte det spanske label Bickerton Records ep’en ’Radio
Daze’, hvorpå tre numre stammer fra en radiooptagelse fra 2007, dertil kommer et ikke
tidligere udgivet nummer fra 2006.
fredag den 15. januar 2016
Reissues mv. 2015. Playliste 14. januar 2016
1. David
Bowie - The Prettiest Star (Five Years 1969-1973) (1970/2015)
2. Ty
Segall - 20th Century Boy (Ty Rex) (2015)
3. Slim
Dunlap - Taken On The Chin (The Old New Me) (1994/2015)
4. The
Bevis Frond - Lights Are Changing (Triptych) (1988/2005)
5. Neil
Young And The Bluenotes - Ordinary People (live) (Bluenote Café) (1988/2015)
6. Arto
Lindsay - The Prize (Encyclopedia Of Arto) (1999/2015)
7. Mary Afi
Usuah - Ebre Mbre (Ekpenyong Abasi) (1975/2015)
8. Duke
Ellington & His Orchestra - Afrique (Take 3, Vocal) (The Conny Plank
Session) (1970/2015)
9. Harmonia
& Eno - Vamos Companeros (Harmonia: Complete Works) (1976/2015)
10. Carsten
Meinert Kvartet - Blues To Someone (To You) (1969/2015)
11. Max Guld - Preben & Irene (For Enden Af Corridoren)
(1985/2015)
12. Polaris
- Ivy Boy (Music From The Adventures Of Pete & Pete) (1999/2015)
13. Martin
Newell - All The Lights In This House (Teatime Assortment) (2015)
14. The
Prats - Disco Pope (V/A: Cease & Desist. DIY!: Cult Classics From The
Post-Punk Era (1978-82) (1980/2015)
15. Bruce
Springsteen - Whitetown (The Ties That Bind: The River Collection) (1979/2015)
16. Mark
Lanegan - Don’t Forget Me (One Way Street: The Sub Pop Albums) (2003/2015)
17. Doug
Hream Blunt - Ride The Tiger (My Name Is Doug Hream Blunt) (2000/2015)
18. Chris
Stamey - The Summer Sun (V/A: Ork Records: New York, New York) (1977/2015)
19. The
Marbles - Red Light (V/A: Ork Records: New York, New York) (1976/2015)
20. Prix -
Everytime I Close My Eyes (V/A: Ork Records: New York, New York) (1977/2015)
21. The
Stones - Funk Conversations (Three Blind Mice) (1982/2015)
22. The
Jean-Paul Sartre Experience - I Like Rain (I Like Rain: The Story Of The Jean-Paul
Sartre Experience) (1986/2015)
23. Sneaky
Feelings - Waiting For Touchdown (Send You) (1983/2015)
24. Bob
Dylan - Highway 61 Revisited (Take 3, Alternate Take) (The Cutting Edge
1965-1966: The Bootleg Series, Vol. 12) (1965/2015)
onsdag den 13. januar 2016
‘Cubist Blues’. Vega/Chilton/Vaughn.
“I don’t know how it
was made. I really don’t know. I don’t know where the music came from. I knew
Ben and Alex, but aside from that, I didn’t know a fuckin’ thing. I still don’t
know where it came from. That’s Suicide, too. Same thing. I don’t know where it
comes from.”
- Alan Vega om tilblivelsen af
albummet ’Cubist Blues’ til bloggen Aquarium Drunkard.
100% sikker er jeg ikke. Men mon
ikke genudgivelsen af 1996-albummet ’Cubist Blues’ med Alan Vega, Alex Chilton
og Ben Vaughn, bliver en af dem vi kommer forbi, når Mod Strømmen i morgen sender
Reissues mv. 2015? I december genudgav Light In The Attic/Munster Records
’Cubist Blues’, der oprindeligt blev udgivet af Henry Rollins på hans
plademærke 2.13.61 i 1996. Uden det vakte nogen form for opmærksomhed. Håber
det går bedre denne gang.
Her Aquarium Drunkard-interviewet
med Alan Vega og Ben Vaughn. Alex Chilton er lovligt undskyldt for ikke at medvirke i interviewet.
tirsdag den 12. januar 2016
Reissues mv. 2015 i Mod Strømmen
Oplæg fra et af Mod Strømmens faste redaktionsmedlemmer til,
hvordan vi skal gribe udsendelsen an på torsdag. Prioriteret rækkefølge.
”1. Uudgivet
materiale. Det være sig i boks eller som enkeltudgivelser. Kan også være som
led i en genudgivelse, men bare det ikke har været ude før.
2. Compilations, hvor
man får en masse sjældne eller glemte/oversete sange. F.eks. ’Ork’-boksen.
Eller ’Killed By Deathrock’ fra sidste år.
3. Liveplader. Kan
være fede.
4. First time on
vinyl. Altså vinyludgaver man for længst havde kastet en hvid pind efter at se
på vinyl.
5. Reissues.
Genudgivelser af plader uden nogen form for nye tracks skal være af nogle meget
sjældne titler, før det får mit pis i kog.”
Tiden må vise om oplægget får den ønskede virkning.
Lyt med på torsdag, d. 14. januar, kl. 18.00, på enten 98.9
FM eller via den direkte livestream
mandag den 11. januar 2016
‘The Flying Saucer Man And The Truck Driver’
Vi skulle ikke langt ind i det
nye år, før der igen var bud efter musikere. I den første uges tid har free jazz-pianisten
og komponisten Paul Bley, soulsangeren Otis Clay og countryentreprenøren Red
Simpson sagt farvel til denne inkarnation.
Red Simpson var mest kendt for at
have en fem-seks store hit fra midten af tresserne til slutningen af
halvfjerdserne, indenfor den lidt fjollede undergenre af countrymusik, der
handler om lastbiler, truckere og livet på landevejen. Men han var sammen med Merle
Haggard og Buck Owens også en af arkitekterne bag den karakteristiske Bakersfield-sound.
En lyd, der i modsætning til den producerstyrede, sukkersød country med store
strygerarrangementer, der kom ud af Nashville i midttresserne, var mere kantet og
drevet af energisk Telecaster-twang. Simpson
skal selvfølgelig også huskes for, at han spillede på Haggards signatursang ’Okie
From Muskogee’.
Nu, hvor Red Simpson er emnet, så
lad mig tage et nummer, der så langt ude, at jeg ikke kan lade være med at skraldergrine.
Her ‘The Flying Saucer Man And The Truck Driver’, der entrede den amerikanske
hitliste i 1979 og blev Simpson sidste fuldtræffer.
søndag den 10. januar 2016
(De nøgne) og de døde 2015. Bonustimen
1. Don
Covay - Mercy, Mercy (1964)
2. Percy
Sledge - You’ve Got That Something Wonderful (1966)
3. Camera
Obscura - Dory Previn (Carey Lander) (2006)
4. Cilla
Black - Step Inside Love (1968)
5. Gladys
Knight & The Pips - Midnight Train To Georgia (William Guest) (1973)
6. The
Bar-Keys - In The Hole (Ben Cauley) (1969)
7. Moebius
& Plank - Automatic (Dieter Moebius) (1986/1995)
8. Visage -
Fade To Grey (Steve Strange) (1980)
9. J.K.
& Co. - O.D. (Jay Kaye) (1968)
10. The
Easybeats - Friday On My Mind (Steve Wright) (1966)
11. Frankie
Ford - Sea Cruise (1959)
12. The
Regents - Barbara Ann (Ernie Maresca) (1961)
13. Free - All
Right Now (Andy Fraser) (1970)
14. Lindisfarne
- Meet Me On The Corner (Simon Cowe) (1970)
15. Emmylou
Harris - Too Far Gone (Billy Sherrill) (1975)
16. Lynn Anderson - Rose Garden (1970)
17. Totalpetroleum - Den Bedste Isme (Min Organisme) (Jan
Monrad) (1976)
18.
Clayhill - Please Please Please Let Me Get What I Want (Gavin Clark) (2007)
lørdag den 9. januar 2016
"Through fields of cattle, through fields of cane…"
100% sikker er jeg ikke. Men mon
ikke bokssættet ’G Stands For Go-Betweens, Vol. 1’, bliver et af dem vi kommer forbi,
når Mod Strømmen sender Reissues mv. 2015 næste torsdag? Siden Grant McLennans alt for tidlige død for
ti år siden, er bandets anseelse bare vokset. I USA og England har The
Go-Betweens plader længe været ude af print, så plademærket Domino så rigtigt,
da det med hjælp fra Robert Forster, den anden medstifter, gik i gang med sætte
bokssættet sammen.
Det består af vinyludgaver af
bandets tre første plader; ’Send Me A Lullaby’ fra 1982, ’Before Hollywood’ fra
1983 og ’Spring Hill Fair’ fra 1984. Dertil kommer deres fem første singler på
en lp, fire cd’ere med demoer, radiooptagelser og andre sjældenheder, plus en
omfattende bog med liner notes af blandt andet Forster. Det vil sige, at man følger The Go-Betweens
fra de unge kantede dage, som belæste art-punks til det sofistikerede, stærke
popband, de eksempelvis blev med en sang som den hjertegribende ’Cattle And Cane’ og
albummet ’Spring Hill Fair’.
Om førstnævnte fortalte Grant
McLennan i 1983.
“I wrote (the song) to
please my mother. She hasn't heard it yet because my mother and stepfather live
(on a cattle station) and they can't get 240 volts electricity there, so I have
to sing it over the phone to her [...] I don't like the word nostalgic; to me,
it's a sloppy yearning for the past, and I'm not trying to do that in that
song. I'm just trying to put three vignettes of a person, who's a lot like
myself, growing up in Queensland, and just juxtaposing that against how I am
now.”
‘Cattle And Cane’ er en passant
skrevet i den lejlighed som Nick Cave beboede i London i 1982. Og ikke nok med
det. McLennan brugte sågar Caves akustiske guitar, mens ejermanden selv lå sanseløst
bedøvet af stoffer andetsteds i boligen.
Her et udvalg fra ’G Stands For Go-Betweens, Vol. 1’.
Begyndende med ‘Cattle And Cane’. Domino meddelte i øvrigt i december 2015, at
andet oplag af bokssættet er ved at være udsolgt og der ikke bliver lavet flere.
fredag den 8. januar 2016
(De nøgne) og de døde 2015. Playliste 7. januar 2016
1. James
Last - Hot Love (1974)
2. The
Kingsmen - Louie Louie (Jack Ely) (1963)
3. Flesh
For Lulu - Postcards From Paradise (Nick Marsh) (1987)
4. Lesley
Gore - You Don’t Own Me (1963)
5. Kim
Fowley - Ode To Sweet Sixteen (1969)
6. Kim
Fowley - King Of Love (1973)
7. Three
Dog Night - Mama Told Me (Not To Come) (Cory Wells / Jimmy Greenspoon) (1970)
8. The
Stooges - Fun House (Steve Mackay) (1970)
9. Leonard
Nimoy - Everybody’s Talking (1970)
10. Boomer
Castleman - Judy Mae (1975)
11. Ben E.
King - Supernatural Thing (Pt.1) (1975)
12. Motörhead
- Ace Of Spades (Lemmy Kilmister / Philthy Animal Taylor) (1980)
13. New
York Gong - Much Too Old (Daevid Allen) (1979)
14. John
Renbourn - Nobody’s Fault But Mine (1967)
15. B.B. King - Woke Up This Morning (My Baby Was
Gone) (1952)
16. Bo
Diddley - Aztec (Lady Bo) (1961)
17. Grethe & Jørgen Ingmann - Duerne Flyver (Jørgen
Ingmann / Klaus Rifbjerg) (1973)
18. Jean
Ritchie - The L&N Don't Stop Here Anymore (1965)
19. Hot
Chocolate - Every 1's A Winner (Errol Brown) (1978)
20. Sly
& The Family Stone - Dance To The Music (Cynthia Robinson) (1968)
21. Thelma
Houston - Don't Leave Me This Way (Arthur G. Wright) (1976)
22. The
Specials - A Message To You Rudy (John Bradbury / Rico Rodriguez) (1979)
23. Allen
Toussaint - Southern Nights (1975)
24. P.F.
Sloan - Halloween Mary (1966)
onsdag den 6. januar 2016
Mix tape-kædebrev. ’The Nips Are Getting Bigger’.
Jeg har ikke brugt ordet new wave
i årevis. Om yngre musikforbrugere overhovedet aner, hvad der definerede genren
tilbage i sluthalvfjerdserne og de første år af firserne, nærer jeg tvivl om. Ikke
desto mindre, var det den, jeg kom til at tænke på, da Mental As Anything’s ’The
Nips Are Getting Bigger’ dukkede op i mit facebook-feed, én af de første dage i
det nye år. Samtidig slog det mig, at jeg kendte sangen, men ikke havde den
fjerneste anelse om hvorfra?
Internetsøgninger på gruppens
navn gav mig ikke rigtigt noget. Udover, at bandet bestod af en flok kunststuderende
og det havde været stort, faktisk kæmpestort, i dets hjemland, Australien.
Ligesom det havde en del succes i Canada, UK, Norge og Tyskland i midten af
firserne, fordi et af dets numre var med i den første ’Crocodile Dundee’.
Men, som sagt, disse oplysninger
hjalp mig ikke. Og jeg havde egentligt lagt spørgsmålet fra mig. Lige indtil i
morges, hvor jeg på min cykel på vej på arbejde og ud af det blå, kom i tanke
om, at jeg engang havde ’The Nips Are Getting Bigger’ på et kassettebånd. Et
bånd, jeg havde modtaget fra en fyr i Wisconsin, mener jeg det var, da jeg i
midten af halvfemserne, deltog i et såkaldt mix tape-kædebrev. For at gøre det kort, gik det ud på, at man
skulle lave et mix tape og sende det videre til den første på listen. Sådan er
det jo for det meste med kædebreve. Det bånd, jeg satte sammen, sendte jeg
til USA. Hvor husker jeg ikke længere.
Her er ’The Nips Are Getting
Bigger’, der viste sig at være Mental As Anything’s debutsingle fra 1979:
tirsdag den 5. januar 2016
Forhastede mindeord. Rygtet om Mod Strømmens død er stærkt overdrevet…
”Lad os bare indrømme det. Vi kunne godt se, hvor det bar hen af. Men
nu er Mod Strømmen så død. Den var allerede blevet svagelig for mange år siden,
og i løbet af 2015 stod det klart, at det begyndte at knibe med selv de mest
elementære praktiske funktioner, med hygiejnen og - ja, lad os bare tale rent
ud af posen: med åndsevnerne. Men nu skete det så. Mod Strømmen afgik ved døden
den 4. januar 2016 kl. 18.23. Helt konkret skete der det tragiske, at den fik
noget galt i halsen. Dens sidste ord blev derfor kun uartikulerede lyde, som
ingen beklageligvis kunne forstå fornuften i. Ære være dens minde.
- J. Gram."
Kommentar til gårsdagens indlæg, ’(De nøgne) og de døde i Mod Strømmen’.
Med overskriftens lettere
omskrivning af Mark Twains berømte ord i et telegram til den amerikasnke
presse, da han erfarede, at der verserede et ondt rygte om, at han var død, vil
jeg, før det går viralt, skynde mig at mane forlydenet om Mod Strømmen bortgang i jorden.
Det er i øvrigt mange år siden,
at jeg har læst den store amerikanske humorist. Det må jeg gøre noget ved.
mandag den 4. januar 2016
(De nøgne) og de døde i Mod Strømmen
Sig det bare højt. Inderst inde,
ved vi det jo godt. Rocken er død. Det blev vi vist også enige om, rundt om nytårsbordet.
Den døde ikke med Lemmy Kilmister, Kim Fowley, Don Covay, Lady Bo og hvem, der
ellers gik bort i 2015. Det skete for mange år siden. Akkurat som det gik for
jazzmusikken i løbet af 1960’erne og 1970’erne. Selvfølgelig popper
rockmusikken stadig op i lommer, som nicheproduktioner eller af ren og skær
kærlighed til genren, men toneangivende er den på ingen måde længere.
Nu på torsdag, d. 7. januar, i
årets første udsendelse, sender vi en hilsen til nogle af de musikere vi
mistede i 2015. Rock, jazz,
blues, kraut, soul, punk, syre, funk, reggae - you name it.
Lyt med, kl. 18.00, på enten 98.9
FM eller via den direkte livestream.
søndag den 3. januar 2016
Fra 13th Floor Elevators over Hills og Yo La Tengo til…? Hvilke grupper/solister blev spillet flest gange i Mod Strømmen i 2015?
Tilbagevendende? Det ord, kan jeg
vel godt bruge, selvom det kun er anden gang, at jeg har sat mig ned og møjsommeligt gjort dette regnskab op. Listen afspejler selvfølgelig, hvilke gæster, der
har besøgt vort ydmyge radiostudie i løbet af året. 906 sange er det blevet til
i 51 udsendelser. Et enkelt program er blevet genudsendt, så det er ikke talt
med.
Værsgo!
To gange
13th Floor Elevators, Alex Chilton, Arto
Lindsay, Barrington Levy, Bazar, Bite The Bullet, Blondie, Brian Eno, Brigitte
Fontaine, Communions, Crime + The City Solution, De Fortabte Spillemænd, Den
Stora Vilan, Diamond Rugs, Dr. John, Elvis Presley, Embryo, Frank Sinatra, Fumaça Preta,
Gasolin', George Harrison, Giant Sand, Golden Pelicans, Happy Mondays, Hüsker
Dü, Jacco Gardner, Jan Monrad, Mik & Tømrerclaus samt Søren Rislund, John
Cale, Johnny Cash, Kaisai Allstar, Kendrick Lamar, King Crimson, Kliché, Lars
H.U.G, Lee Hazlewood, Lou Reed, Narcosatanicos, Neu!, Oasis, On Trial, Orlando
Julius & The Heliocentrics, Palace Winter, Patti Smith, Peach Kelli Pop, Peter
Belli, Primal Scream, Red Lama, Robert Forster, Robin Williamson, Roxy Music, Ryley
Walker, Sahra Halgan Trio, Samba Toure, Scott Walker, Shapora Mela, Sheer Mag, Sly
& The Family Stone, Sonny And The Sunsets, Sparks, Spjärnsvallet, Sudden
Death Of Stars, Swamp Dogg, Synd & Skam, Terakaft, The Beach Boys, The
Bleeder Group, The Chills, The Cure, The Entrepreneurs, The Feelies, The Love
Coffin, The Pool, The Spits, The Stooges, The Telstar Sound Drone, The Who, Thåström,
Truls Mörck, Träd, Gräs Och Stenar, Unknown Mortal Orchestra, Uran og Yahowa.
Tre gange
Acorn Falling, Automat, Baby Woodrose, bob
hund, Boredoms, C.V. Jørgensen, Drowned Session, Einstürzende Neubauten, Frank Zappa, Hills, Infuse Huddle, Jeppe Beldring, Khaira Arby, Nick
Cave And The Bad Seeds, Niels Skousen, ONBC, Pink Floyd, Spökraket, Tame
Impala, The Beardy Durfs, The dB'S, The Flaming Lips, The Jesus And Mary Chain,
The Jimi Hendrix Experience og The Sonics.
Fire gange
Orcas, Povl Dissing, Sonic Youth, Spids
Nøgenhat, Strickers Kompagni, The Colourmen, The Kinks, The Sonic Dawn og Yo La
Tengo.
Fem gange
Bisse, Bruce Springsteen, Fribytterdrømme, Love
Shop, Mellemblond, Neil Young, Quiet Spring og Ramones.
Seks gange
De Underjordiske, The Beatles og The
Wands.
Syv gange
David Bowie, Kenni og 0 %.
Otte gange
The Rolling Stones.
Ni gange
Bob Dylan og Molly.
lørdag den 2. januar 2016
Nytårsradio. Playliste 31. december 2015
1. Kool
& The Gang - Jungle Boogie (1973)
2. Swamp
Dogg - Where Is Sly (2015)
3. Sly
& The Family Stone - Thank You For Talkin' To Me Africa (1971)
4. Kristian
Harting - Traveller (2015)
5. The
Triffids - Kelly's Blues (1987)
6. Clap
Your Hand Say Yeah - Satan Said Dance (2007)
7. Tav
Falco's Panther Burns - Oh, How She Dances (1986)
8. Slim
Dunlap - Cozy (1996)
9. Bleach
Blondes - The Strongest Hand (2014)
10. Red
Lama - The World Is Yours (2015)
11. Josefin
Öhrn + The Liberation - Horse Dance (2015)
12. Patti
Smith - Tarkovsky (The Second Stop Is Jupiter) (2012)
13. BKO Quintet - Bamanaya (2012)
14. Mørtel - Sorte Slyngel (2015)
15. Anden
Enhed - Fortætning (2015)
16. Talking
Heads - Life During Wartime (1979)
17. Childrenn
- It's Time To Leave (2015)
18. The
Beardy Durfs - Pack The Van (2016)
19. 0% -
Arrow In My Head (demo) (2015)
20. Doug
Hream Blunt - Fly Guy (2000)
21. De
Frank & His Professionals - Call Me Frank (1976)
22. The
Selecter - Babble On (2015)
Abonner på:
Opslag (Atom)