Thomas Mera Gartz. Fælledparken, København, d. 9. maj 1971. |
Thomas
Mera Gartz var ikke den typiske musiker. Som han selv
har sagt; “ I’m not a musician, I’m a drop out making a life through music”.
Thomas Mera Gartz gik
desværre bort d. 29. april i en alder af kun 68. I den anledning har jeg
her skrevet lidt om manden og musikken, som betyder så meget for mig.
Da
Arons Headband blev spurgt om vi ville åbne for Träd, Gräs och Stenar på Loppen
d. 31 marts i år, var der ikke så meget andet at sige end, helt sikkert! Har
været stor fan lige siden min kæreste introducerede mig for deres første plade
for mange år siden. De har stået som en af grundpillerne i den svenske
progg-bevægelse, siden starten i sluttresserne.
Der
går en smuk rød tråd gennem musikken disse folk skabte i Pärson Sound, der blev
til International Harvester, siden Harvester, for til sidst at kalde sig Träd,
Gräs och Stenar. Deres musik blander på allerfineste vis svensk musiktradition
med beat og avantgarde. Dette giver en masse nuancer i musikken, lige fra
det sagte og poetisk vuggende til højspændt syreimprovisation. Men det som
blæser mig omkuld er den nerve, der altid er til stede i deres musik. De har en
ægthed og ærlighed, som rør mig dybt. Musikken flyder og bugter sig gennem
landskabet og når den er bedst, løftes man op og væk. Du bliver et med
musikken, bliver en del af deres univers. Et univers, som for mig er fyldt med skønhed
og følelsen af, at det her bare er helt rigtigt. Musik for krop og sjæl!
Thomas
Mera Gartz var en meget stor del af denne enestående musik. Han havde som
trommeslager et drive og en fantastisk forståelse for den musik, han var med til
at lave. En kollektiv musik, som på smukkeste vis er blottet for individuelt
lir. Det drejer sig om sammen at nå op på et højere niveau. Jeg er vild med den
måde han formår at spille repetitivt og trancelignede på. Samtidigt med, at han
laver mange fills, uden det bryder flowet. Det er med til at gøre det hele
meget levende og super-udkokset! En kæmpe inspiration for mig som trommeslager.
Udover
arbejdet med ovennævnte, har Thomas Mera Gartz lavet to plader i eget navn, og
spillet med en lang række svenske bands, såsom Mecki Mark Men. Hot Boys,
Stenblomman, Sten Bergman, Råttan Fritzz, Arbete & Fritid, Thomas Tidholm
og Bitter Funeral Bear Band.
Gartz og forfatteren til dette mindeindlæg. Loppen, Christiania, d. 31. marts 2012. Foto: Magnus Cederlund |
Jeg
var meget spændt inden koncerten, da jeg aldrig havde set bandet før. Med
undtagelse af Reine Fiske, var det jo nogle mænd i tresserne som skulle spille,
og med mine erfaringer med diverse reunions, turde jeg ikke sætte mine forventninger
alt for højt. Da vi ankom var Träd, Gräs och Stenar færdige med lydprøven, så
vi havde ingen indikation om, hvordan de ville lyde, før de gik på. Men alt
tvivl blev gjort til skamme. De startede med en drone, hvor Thomas Mera Gartz
brugte en synth-app på sin iPhone til at lave lyde med. Manden fyldte 68 nogle dage efter koncerten, og der står han og tweeker en synth. Jeg stod med
åben mund og nød den på en gang neddæmpede, men også super-intense drone, de gav
os. Derefter satte mesteren sig bag tønderne og vidste sit format. Sammen med
resten af det velspillende band, fik han blæst alle på Loppen helt op under
taget. Det var virkeligt smukt at se ham spille. Se ham bruge hele sin krop,
når han blev et med musikken. Og se, hvordan han brugte hver tromme og bækken
på forskelligvis gennem koncerten. Man kunne se, at han ikke var ung længere og
ikke spillede som for 35 år siden, men stadigvæk havde masser af integritet og
nærvær. Fundamentet var intakt og han var hele tiden til stede i musikken. Han
fyldte mig med håb om mange år mere på scenen, inden jeg skal pakke trommerne
sammen for sidste gang. Musik for krop og sjæl!
Udover
en fantastisk koncert, så var det en kæmpe oplevelse at møde bandet. Fik
snakket en del med Thomas Mera Gartz inden koncerten. Vi talte musik og så var
han meget interesseret i at høre hvordan hele situationen var med Christiania
pt. Jeg oplevede en mand og et band, som var utroligt nærværende og helt igennem
fokuserede på deres musik. Jeg fik også lov til at spille på hans
Gretsch-trommesæt fra 1963. Et trommesæt, som er med på rigtig mange af
indspilningerne. Stort!
Thomas
Mera Gartz vil altid være med mig i form af al den fantastiske musik, han har
været en del af. Og så vil han stå som et pejlemærke for mig som musiker. Vær
et med musikken og bevar din nysgerrighed. Musik for krop og sjæl!
Tak
for alt!
2 kommentarer:
Fint fanget- åndligheden i TGSs musik!! Mangler den så meget i dagens musik...RIP
Takken går til Anders Grøn.
Send en kommentar