Danmark lukkede ned en onsdag.
Det var en kold og klar dag i marts. Jeg havde en aftale sidst på eftermiddagen
i Indre By. Som sædvanlig var jeg en kende for tidligt på færde og besluttede
mig for at spadsere gennem Kongens Have, for lige at få set krokustæppet før
det sygnede hen. Dét var jeg ikke alene om. Siden har jeg vist ikke været i
Kongens Have. Ikke, at det har noget med det at gøre, men fredagen før, d. 6.
marts, havde Stephen Malkmus udsendt sin tredje soloplade. Udgivelserne med The
Jicks tæller ikke med i dette regnestykke.
Malkmus elektroniske plade, ’Groove
Denied’, fra 2019 fangede mig ikke. Det tog mig også et stykke tid før ’Traditional
Techniques’, som den nye udgivelse hedder, for alvor begyndte at gøre indtryk
på mig. Kanhænde det først var i august? Nevertheless, ’Traditional Techniques’
er måske antipoden til ’Groove Denied’s elektronik. Malkmus har allieret sig
med multiinstrumentalisten Chris Funk fra The Decemberists, guitaristen Matt
Sweeney og Qais Essar, der spiller på en såkaldt rabab, et lutlignende
instrument, som har hjemme i Afghanistan. Resultatet er en blid og en smule
flakkende, akustisk folkemusik med aner til psychfolk fra de tidlige halvfjerdsere.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar