I min verden er der ikke særligt
langt mellem punkrock og jazz. Jeg kunne ligeså godt have skrevet mellem
punkrock og global-musik. I hvert fald i de former, jeg hører, sidstnævnte. I
dag kommer det til at handle om jazz, nærmere bestemt samarbejdet mellem
trompetisten Aquiles Navarro og perkussionisten Tcheser Holmes. Første gang jeg
stiftede bekendtskab med d’ herrer, var i jazzkollektivet Irreversible
Entanglements, et af de mange projekter, som også tæller Moor Mother. Jeg hørte
en overvældende koncert med dem for et par tilbage på Alice, de har også
udgivet en glimrende skive i år.
Navarros familie stammer fra Panama,
men en række politiske omvæltninger i hjemlandet, fik dem i slutningen af
firserne til at flytte til Canada. Med
sig havde de den latinamerikanske folkemusik, som Navarro har taget med ind
i jazzmusikken. Holmes er vokset op i Brooklyn. Han er af afroamerikansk
afstamning og har fra barnsben været medlem af Ausar Auset Society. En religiøs
organisation, der ganske kort bygger på panafrikansk samhørighed og åndelig
vejledning. Hans familie står bag dansekompagniet The Bennu Ausar Dancers, der,
og det siger næsten sig selv, er tæt forbundet med Ausar Auset Society. Fra dansekompagniet
husker Holmes især, at musikken udelukkende var en kilde til fest og dans,
hvilket han har forsøgt at forfølge i duoen. Det synes jeg nu er lidt svært at
høre.
Før dette bliver for langt, så lad mig linke til åbningsnummeret på ’Heritage Of The Invisible II’, så fik jeg også pladetitlen med, improvisationen ’Initial Meditation’, hvor den spanske digter Marcos de la Fuente medvirker på:
Ingen kommentarer:
Send en kommentar