Betegnelsen
Paisley Underground dækker over en stribe grupper fra de tidlige firserne fra
især Los Angeles-området, der var vokset op med punken, men ikke frasagde sig alt
det der lugtede af hippierock. Med andre ord, greb scenen tilbage til tressernes
folkrock med de rige vokalharmonier og det psykedeliske snit. Lidt i
retning af den genre som Gram Parsons døbte Cosmic American Music. Flere af
bandene, havde endvidere det tilfælles, at de udgav forrygende debutplader, der
ikke solgt noget særligt, for derefter at miste pusten. Måske lige med en
enkelt undtagelse, The Bangles, de blev popstjerner. Man skal dog på ingen måde
undervurdere den betydning, som Dream Syndicate, Green On Red, The Long Ryders, The Three O'Clock, The
Plimsouls og Rain Parade, senere i årtiet, fik på college-rockscenen i USA, og
så går der for resten en lige linje fra Paisley Underground til alt-country.
Ikke
al den snak. I spidsen for Rainy Day stod David Roback fra Rain Parade og Opal
(senere i Mazzy Star, der vistnok er gendannet), derudover bidragede Kendra
Smith fra Dream Syndicate og Opal, Michael Quercio fra The Three O'Clock, smukke
Susanna Hoffs fra The Bangles, plus et par stykker til. Det ene coveralbum de
udsendte i 1984, er en uhøjtidelig og varmtfølt cadeau til den musik og de
kunstnere de satte højt. Såsom Buffalo Springfield, The Velvet Underground, The
Byrds, The Beach Boys, The Who, Bob Dylan, Big Star og Jimi Hendrix (‘Rainy
Day, Dream Away’). Det er ikke alle
fortolkningerne, der holder kadencen, men indspilningen af Dylans ’I'll Keep It With Mine’ med Susanna Hoffs i front, er ganske enkelt eminent.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar