For et par uger siden markerede
svenske medier fyrreårsdagen, for det røveri mod Kreditbanken i det centrale
Stockholm, der senere gav navn til den psykiske tilstand, hvor gidsler føler
sympati med gidseltagerne, kendt som Stockholmsyndromet.
Gidseldramaet udspandt sig over seks
dage, fra d. 23. august til 28. august 28, 1973, og var den første kriminelle
handling i Sverige, som blev dækket af live-tv. På den første dag, gik Jan
-Erik Olsson, der var på udgang fra fængslet, ind i Kreditbanken og holdt
egenhændigt personalet op. Politiet blev straks tilkaldt, to betjente gik ind,
Olsson åbnede ild og sårede den ene i hånden, mens den anden blev beordret til
at sætte sig i en stol og synge. Herefter tog Olsson fire gidsler, låste dem
ind i bankboksen og begyndte at stille krav. Han forlangte, at vennen Clark
Olofsson, der lå inde med en del ekspertise i at røve pengeinstitutter, blev
bragt til Kreditbanken, sammen med tre millioner svenske kroner, to pistoler,
skudsikre veste, hjelme, og en hurtig bil.
Den svenske regering imødegik hurtigt
kravet om at få Olofsson bragt til stede. I dagene, der fulgte, havde de to telefonisk kontakt til politiets forhandlere. De førte også et par samtaler med
Oluf Palme. Under den ene af dem fik et kvindelig gidsel lov til at tale med
statsministeren, og det var her, at det stod klart, at gidslerne var begyndt at
sympatisere med Olsson/Olofsson. Før jeg begynder at fortabe mig yderligere i historiske
detaljer, så lad mig kort konkludere, at der nu var sat ord på syndromet. Betegnelsen
fik det først, da den svenske kriminalforsker og psykiater, Nils Bejerot, beskrev
forfatningen.
Hvorfor dette rids af
gidselaffæren? Nogen sidder måske med den tanke, at vi skal vende blikket mod Athens i
Georgia, hvor der findes et band, som har opkaldt sig efter syndromet, eller Yo
La Tengos sang af samme navn. Så langt væk skal vi ikke. Vi skal bare til Kbh. N, hvor der bor en
digter, der næsten deler navn med den svenske hovedstad. Når han laver musik
med sideprojektet Stochholm Syndrome, gemmer han sig bag pseudonymet Nick
Danger, når han skriver lyrik og spiller med The Liquid, hedder han Nicolaj
Stochholm.
Stochholm Syndrome præsenterede i
den hengåede uge, videoen til det nye nummer, ’The Mediator’. Den er filmet af
den unge instruktør Johan Knattrup Jensen. Riffet er optaget på en iPhone i
øvelokalet og viderearbejdet med guitar, sang og et par flasker rødvin hjemme i
stuen, senere sammen aften. Dagen efter sendte Nicolaj Stochholm nummeret til det
gamle Gangway-medlem og producer, Henrik Balling. Han shinede tracket op og
lagde mere guitar indover, uden at røre nævneværdigt ved den trashede iPhone-indspilning.
Der kører således to spor, side om side. Vokalen blev lagt på et par dage efter.
Nicolaj Stochholm er også snart
aktuel med The Liquid, mere om det, når den tid kommer. Ligesom han er ved at lægge
sidste hånd på digtsamlingen ’Jordisk Paradis’. Den afslutter trilogien, der begyndte med ’Odefabrikanten’, som kom i 2011, og ’Ødelagt Rim’ fra i år.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar