”Den, der videregiver fiktionen skal være bevidst om det helt
fundamentale, at man lige så lidt har lyst til at høre om offeret som om
bøddelen. Det ved enhver kvinde, der er blevet voldtaget: Der hænger et eller
andet frivolt ved udåden. Man tror jo ikke rigtigt på dén historie, ligegyldigt
hvad der er sket. På den anden side vil man jo absolut også have det dårligt
med en Donald Trump type, som praler med sine gramsende overgreb på
fotomodeller, ligesom man gyser ved påstanden om Bill Clintons voldtægtslignende
forførelser af underordnede praktikanter i embedsmandssystemet. Når alt kommer
til alt ligner voldsmanden uhyggeligt meget sit offer, som John Cale engang
formulerede det. "In the end, in the end", sørgede han dog for at
understrege. Lige så lidt som vi vil høre om voldsmanden vil vi høre om
offeret, begge dele bryder roen på en virkeligt uhyggelig og uhøflig måde, og
nu har vi det sgu da næsten slet ikke rart længere, her hvor desserten er lige
ved at blive serveret, hvad i alverden fortæller du dog dette svineri for? Er
det fordi du gerne vil provokere?”
- fra Jan Sonnergaards sidste
udgivne novelle, ‘Fundamental, familiær spillogik’, der udkom i online tidsskriftet ’Lapidar’, d. 1. november. Redaktøren introducerede den således: ”Novellen i Lapidar er mere eksperimentel og
befinder sig i spændingsfeltet mellem essay, socialrealisme og metarefleksiv
modernisme.”
Det, jeg hæfter mig mest ved er, at
den sidste rocktekst som Jan Sonnergaard citerede fra - og han har godt nok citeret
mange gennem årene – var John Cales ’Guts’:
Jan, du havde om nogen dine
meningers mod. Tak for dét og tak for
alt dét andet.
“The bugger in the
short sleeves fucked my wife
Did it quick and split
Back home, fresh as a
daisy to Maisy, oh Maisy
And the twelve-bore it
stood in the corner
Quite operatic in its
self-disgust
It blew him all over
the living room floor
Like parrot shit,
parrot spit, parrot shit was shot
Now suppose it was
someone familiar
Someone we all would
know
embarrassing
denouement, n'est-ce pas?
Familiar hyperbole
And there would go the
secret plot
The piss had missed
the hole in the pot
Like that ancient
teenage dream
From soul to poison
soul to poison soul
Guts, guts, got no
guts
And stitches don't
help at all
Guts, guts, got no
guts
Holes in the body,
holes in the legs
Holes in the forehead,
holes in the head
Holes in the body,
holes in the legs
There should never be
holes at all
There should never be
holes at all
So, kill all you want
or more
Make sure, do it right
Dead is dead, and door
nails forget
And then you'll notice
How the waster and the
wasted
Get to look like one
another
In the end, in the end
In the end, in the end
In the end, in the end
In the end, in the end”
“The bugger in the short sleeves”, har faktisk et navn,
eller havde, han er her heller ikke længere. Hans navn var Kevin Ayers
Ingen kommentarer:
Send en kommentar